Konsekvenser av storföretagens flytt från city

I senaste numret av magasinet Fastighetsvärlden (nr 4/2012) kartläggs de fem stora flyttar som under två och ett halvt år kommer att genomföras i centrala Stockholm. Hela 213 000 kvadratmeter kontorslokaler kommer att tomställas, vilket motsvarar 18 Hötorgsskrapor.

På fastighetsvarlden.se kommenterar åtta branschexperter vad de tror att konsekvensen blir. Tenant & Partners vd, Torbjörn Eriksson, säger i sin kommentar att situationen troligen kommer att leda till en viss ”multi-tenantfiering”. Fastighetsägarna kommer inte att kunna ersätta dessa stora hyresgäster med andra av liknande storlek. Istället kommer flera mindre hyresgäster att ta över, något som kommer att göra Stockholmsmarknaden mer dynamisk då en mindre andel av den totala stocken kommer att vara inlåst i stora förhyrningar med långa avtal.

Torbjörn Eriksson konstaterar även att de ökande vakanserna kommer att gynna hyresgästerna enligt Tenant & Partners bedömning.

− Ett större utbud kommer att leda till mer konkurrens om hyresgäster och ge hyresgäster bättre förhandlingslägen, säger Torbjörn Eriksson.

Läs alla åtta experternas kommentarer på Fastighetsvarlden.se.

• kommersiella fastigheter
  • företagsflytt