Ivana Kildsgaard, Director of Sustainability and Quality på Tengbom

100Gruppen mäktigast i branschen - Ivana Kildsgaard på Tengbom ordförande

Tidskriften Rum har utsett 100Gruppen till mäktigast i branschen. Gruppen är en gemensam plattform för aktörer i inredningsbranschen för att minska miljöbelastningen och utveckla de affärsmodeller som behövs för att nå dit. Ordförande är Ivana Kildsgaard, Director of Sustainability and Quality på Tengbom.

100Gruppen är vinnare av Maktlistan 2022 för arkitektur och design i Sverige. Här är hela listan.

- Det här betyder mycket, säger Ivana Kildsgaard, ordförande för 100Gruppen och Director of Sustainability and Quality på Tengbom. Vi måste förflytta hela branschen för att nå målet: en klimatneutral inredningsbransch 2030. Då behövs samarbete mellan oss arkitekter och inredningsarkitekter men även producenter, beställare, återbruksaktörer och leverantörer.

100Gruppen bildades 2015 för att utveckla kravkriterier, cirkulära affärsmodeller och sprida kunskap med syfte att skapa långsiktigt hållbara interiörer. Då anordnades det första seminariet och 2016 startade 13 företag tillsammans den ideella föreningen som idag har över 80 medlemsorganisationer. Nu kan samarbetet hjälpa hela branschen att förflytta sig och ta fram svaret på frågor som hur de totala kostnaderna påverkas av en cirkulär ekonomi och hur affärsmodeller kan utvecklas i inredningsbranschen för att gynna en hållbar utveckling.

- Jag hoppas att den här utmärkelsen, att toppa Maktlistan 2022, kan locka fler att engagera sig, säger Ivana Kildsgaard. För kraven på oss som arbetar med inredningar kommer att öka framåt.

Läs mer på Tengboms blogg här.

Ivana Kildsgaard, Director of Sustainability and Quality
Epost: ivana.kildsgaard@tengbom.se
Telefon: +46 8 410 354 15

Med arkitektur hjälper vi våra kunder att flytta gränser och göra världen till en bättre plats.