Norrtälje hamn, parkvy.

Ännu en markanvisningsvinst för Tengbom

Tengboms bostads- och landskapsarkitekter har i samarbete med Concent vunnit en markanvisningstävling om kv. 15, Smeden, i Norrtälje Hamn. Framgången ligger i ett ambitiöst formulerat uppdrag från kommunen och ett unikt samarbete med Concent, vilket resulterat i ett väl förankrat förslag.

Norrtälje växer och utvecklingen av hamnområdet kommer att göra staden närmare 20 procent större. Förslaget har tilldelats markanvisning för ett parknära kvarter om cirka 90 lägenheter som kommer att ligga i fonden för flera framtida siktlinjer. Stor omsorg har lagts på upplevelsen av att röra sig i gatunivå samt hur det nya området binds ihop med den befintliga stadskärnan. Byggnaderna är rationella, men gestaltas varierat genom karaktärsfulla fasader med slitsar och förskjutningar som bidrar till en dynamisk stadsbild. För att levandegöra gaturummen har bland annat bokaler och bo-offices föreslagits i gatunivå.

Det vinnande förslaget bygger vidare på kommunens tankar gällande hamnområdet och grundas i de tre huvudelementen: staden, hamnen och skärgården. Detta har inspirerat till struktur, skala och materialval som bland annat resulterat i en gård med bryggor, spänger och barfotagångar såväl som uteduschar för att fånga närheten till skärgården och känslan av båtliv.

– Concent och Tengbom presenterade ett förslag med en gestaltning som stämmer väl överens med våra tankar och visioner. De visar också på en modern tolkning av vår gamla och pittoreska stadskärna som nu ska befruktas genom utbyggnaden, säger Roger Gustafsson, projektledare för Norrtälje Hamn.

Kommunen har högt satta mål för social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet i området. Tengbom svarar på dessa med förslag till konkreta åtgärder som mötesplatser på trottoarer för att skapa trygghet och bostäder med goda möjligheter till att jobba hemifrån. I nära samarbete har bostadsarkitekter och landskapsarkitekter tagit fram förslaget till Smeden som grundar sig i gedigna analyser av allt från platsens förutsättningar, kommunens visioner och bestämmelser till kundens affär – vilket man gjort vinnande arkitektur av. Projektet markerar det tredje i raden som Tengbom vinner i samarbete med Concent.

– Norrtälje kommun har givit oss arkitekter de bästa förutsättningarna och Concent är en mycket stimulerande kund som visar oss stor tillit och öppenhet. Sådant leder till lyckade resultat, säger Marie Nordin, studiochef Bostad på Tengbom, och tillägger att vi nu ser fram emot att förverkliga våra idéer tillsammans.

Nu påbörjas detaljplanen för kv. 15 för att under hösten ta fram samrådshandlingar. Rivningen i området är redan påbörjad.