Alingsås tingsrätt är nominerad till WAF Awards.

Alingsås tingsrätt vidare i internationell arkitekturtävling

Tengbom ritade Alingsås tingsrätts zinkbeklädda tillbyggnad med respekt både för människan och för den demokratiska rättsstaten. Nu går huset vidare i prestigefulla WAF Awards, i konkurrens med projekt från hela världen.

Den ursprungliga tingsrätten i Alingsås är en karaktäristisk tegelbyggnad från slutet av 1800-talet, ritad av Adrian Crispin Pettersson. Under förra året stod en tillbyggnad, ritad av Tengbom, klar. Nu har den,i hård konkurrens, gått vidare i prestigefulla WAF Awards, i kategorin Civic and Community. Vi är självklart mycket stolta och glada över detta.

Samhällsnyttiga institutioner som exempelvis domstolsväsendet utgör ryggraden i vårt land och som arkitektkontor ser vi det som en viktig uppgift att gestalta dessa på ett sätt som både visar respekt för människorna som vistas där, besluten som fattas och för demokratin vi åtnjuter.

Tillbyggnaden, med ett stringent uttryck och innovativt användande av materialet zinkplåt, har tidigare vunnit utmärkelsen Plåtpriset.

– Huset är skissat helt i 3D, designen är lekfullt inspirerad av den äldre byggnaden och materialvalet stärker och förtydligar båda två. Fantastiskt roligt att man vågade fullfölja våra ritningar och att det nu uppmärksammas och även bedöms kunna inspirera fler,säger Fritz Olausson, arkitekt.

– Det är väldigt kul att ett mindre projekt i en mindre stad uppmärksammas internationellt. Och att god formgivning och genomarbetad materialbehandling hamnar i strålkastarljuset, säger Magnus Almung, arkitekt.

– Att vi går vidare i WAF Awards även i år visar att vår arkitektur håller en god internationell nivå, vilket så klart både är roligt och viktigt. Tengbom har inte enstaka spjutspetsprojekt utan satsar genomgående på att leverera ypperlig gestaltning och funktion, säger Janica Wiklander, kontorschef Göteborg.

The World Architecture Festival är en av arkitekturvärldens mest respekterade evenemang och äger i år rum mellan 15 och 17 november. De nominerade finns över hela världen och de två vinnarna presenteras den 17 november vid en gala i Berlin.