Alive Bostad, Rosendal i Uppsala

Hållbart boende för unga – ALIVE och SBB storsatsar med Tengbom som partner

Behovet av bostäder för unga är akut. För att lösa krisen lanserar Konceptbolaget Alive Bostad och Samhällsbyggnadsbolaget i Norden en helt ny affärsmodell med Tengbom som partner.

Över en halv miljon unga står i dag utan långsiktigt boende. Sex av tio unga vuxna i Stockholmsregionen saknar den inkomst som behövs för att få hyra en nyproducerad hyresrätt. Alive Bostad är ett innovativt svar på utmaningen att få in unga på bostadsmarknaden och agera katalysator för en förändring på marknaden.

Konceptet bygger på social-, miljö- och klimatmässig långsiktighet med ekonomisk trygghet för unga hyresgäster och erbjuder kvalitetslägenheter till unga vuxna i åldern 18-35 med 30 procent lägre hyra jämfört med övrig nyproduktion. Det möjliggör sparande till kontantinsats och senare köp av eget boende. 6 september gick byggstartskottet för 162 nya hyresrätter i Uppsala.

Tengbom har sedan flera år tillbaka varit aktiva i utvecklingen av Alive Bostad och har ritat det första kvarteret som ligger centralt i den nya stadsdelen Rosendal, känd för sin starka hållbarhetsprofil. Kvarteret är fördelat på tre huskroppar och byggnaderna uppförs helt i trä för att minimera klimatavtrycket. Lindbäcks Bygg AB som också är partner i projektet ansvarar för uppförandet. Berghs Studio har tagit fram kommunikationen. Alive-konceptet kommer kontinuerligt att följas via forskning vid Uppsala universitet.

– För Tengbom är det här ett steg i rätt riktning. Det ligger helt i linje med våra hållbarhetsmål, och särskilt med målen att utveckla och skapa särskilt ekonomiskt tillgängliga och hållbara bostäder. Projektet går också hand i hand med vårt åtagande i Uppsala Klimatprotokoll där målet är att Uppsala ska vara klimatneutralt 2030, säger Ivana Kildsgaard, hållbarhetschef på Tengbom.

Konceptet fokuserar på tillväxtregionerna över hela Sverige. Fastighetsutvecklaren Samhällsbyggnadsbolaget i Norden, SBB, kommer ha det långsiktiga ägandet av fastigheterna.

– Vi behöver hitta en affärsmodell som erbjuder lägre boendekostnader och mindre risk för unga. En boendeform som även möjliggör ett aktivt sparande för en tryggare framtid. Vi har skapat Alive Bostad just för det, säger Fredrik Wallman VD och grundare av Alive Bostad.

Med arkitektur gör vi världen till en bättre plats.