Östermalms saluhall, mars 2020

Nu invigs Östermalms saluhall – Som att stiga in i 1880-talet på 2020-talet

Nu invigs Östermalms saluhall efter flera år av omfattande renoveringsarbete. Tengbom arkitekter har, på uppdrag av Stockholms stad, transformerat den anrika hallen och återställt originaldetaljer till dess forna glans, samtidigt som man har moderniserat husets teknik. Resultatet är unik upplevelse med stort historiskt värde.

Efter fyra år av omfattande renovering med fokus på att framhäva kulturella värden och originaldetaljer från 1888 återinvigs nu Östermalms saluhall. Tengbom arkitekter har arbetat med uppdraget i drygt 7 år.

Besökare möts nu av en modern saluhall med alla funktioner och teknik som samtiden och framtiden kräver. Målet för samtliga involverade aktörer har varit att renovera och restaurera med största respekt för ursprungsutseendet. Ansvarig arkitekt på Tengbom, Mark Humphreys, berättar:

– Ingen idag levande person har fått uppleva saluhallen som de ursprungliga arkitekterna tänkte. Nu har vi återställt hallen till sin forna glans och samtidigt utvecklat den för framtiden.

Saluhallen var efter ett drygt sekel av hårt slitage och nya krav i behov av en rejäl uppdatering. Tengbom har tagit ett helhetsgrepp och applicerat samma höga standard över hela renoveringen, från tekniska funktioner och strukturella insatser till att återställa originaldekor, färger, den stjärnformade planlösningen och handlarnas saluplatser. Den stora utmaningen har varit att återställa byggnaden till sitt ursprung och samtidigt addera tillägg som inte drar uppmärksamhet till sig.

Målet har varit att göra så litet visuellt avtryck som möjligt med tillägg som hissar, trappor, balkonger och ventilationskanaler. Dessa har fått en svart kulör. I övriga fall har man velat framhäva hallens ursprungliga utseende, ner till minsta detalj. Byggnadsantikvarier och färgkonservatorer har skrapat bort lager efter lager av övermålningar för att skapa sig en bild av historien – en utmaning då det inte finns några färgfoton att tillgå. Det visade sig att hallen varit fylld av kulör och dekorationer och i återställandet har pelare och fackverk nu återfått en mörkröd färg med rikt utsmyckade detaljer. Väggarna är åter ljust gula och de klassiska blå friserna med dåtida citat som ”lat man får mager kål” har fått nytt liv.

– Vi var positivt överraskade att upptäcka de starka originalfärgerna och de fina dekorativa detaljerna som under husets liv har målats över, troligtvis för att passa ändringar i smak eller för att underlätta underhåll, säger Mark Humphreys.

Tengbom har också återställt den ursprungliga stjärnformade planlösningen som ger bättre flöden genom lokalen. Restauranger har placerats längs hallens fasader vilket bidrar till en inbjudande atmosfär. I kombination med längre öppettider ger detta också något tillbaka till staden i form av mer liv och rörelse på fler av dygnets timmar.

Handlarnas saluplatser har återställts så likt som möjligt, med anpassningar för samtida behov som integrerade kyldiskar och mer öppna ytor. En frontpanel i trä har också återställts och på den vilar samma marmorskiva för alla handlare. Saluplatsens undertak och väggar har fått ljus träpanel likt originalet och där hygienlösningar krävt något annat har man satt vitt kakel.

– Vi är mycket nöjda med hur vi tillsammans med Tengbom och alla andra inblandade har lyckats möta utmaningarna med att modernisera saluhallen och samtidigt vårda dess kulturhistoriska värden, säger Jonas Uebel, projekt- och utvecklingschef på fastighetskontoret i Stockholms stad.

På det stora hela är det är en ljusare och färggladare hall som möter besökarna idag. Men den är också mer inkluderande, tillgänglig och hållbar. Förbättrade flöden, smartare entrélösningar och nytt sop- och återvinningssystem som minskar antalet lastbilstransporter till en femtedel är några av de arkitektoniska lösningar Tengbom bidragit med som gör Östermalms saluhall till en modern byggnad i kulturhistorisk skrud. Som att stiga in i 1880-talet på 2020-talet.