Tengbom ritar framtidens småhus med Ikano Bostad

Tengbom ritar framtidens småhus med Ikano Bostad

Ett flexibelt, urbant och hållbart boende för den moderna småbarnsfamiljen stod på önskelistan. I vår blir det verklighet. Tengbom ritar radhus tillsammans med Ikano Bostad efter vinst i utlyst tävling.

Målgruppen är den moderna barnfamiljen, som kan se ut på många olika sätt. Vissa föräldrar lever i par, vissa är ensamstående med barn, har barn på väg, eller tar hand om sina barn varannan vecka. Tengbom tittar på folks vardag och ritar hus för att passa människan, inte tvärtom.

– Visionen har varit att skapa ett smart, flexibelt och personligt boende och vårt mål har varit att det ska vara anpassningsbart, möjliggöra kloka val och vara hållbart. Och det har vi lyckats med, säger Marie Nordin, studiochef Bostad.

Konceptet i det här projektet utgår från ett fåtal komponenter som kan sättas ihop – lite som Lego – ­i olika konstellationer för att möta individer, samhället och platsen, berättar Stefan Rydin, uppdragsansvarig arkitekt för projektet. De kan tillsammans varieras för att skapa olika typer av hus, vilket ger ett byggsystem som går att påverka och utveckla över tid. Urbana attribut som varierad höjd, förskjutningar, öppna bottenvåningar och privata övervåningar samt förnyelsebara material skapar en varierad miljö och förstärker stadskänslan.

Tanken är att Ikano-radhuset ska fungera som din bästa vän i vardagen. Någon som alltid finns där och ser till att du har det bra. Som ser till att dina val går enkelt, att dina behov tillgodoses, att du får tid över till annat – till livskvalitet, till familjen. Som ser till att dina val sparar pengar åt dig, och sparar klimat åt framtida generationer.

Först ut är radhus i Vikhem i Staffanstorp och Elinegård i Malmö. Planerad säljstart är våren 2017.