Lisa Bruch och Sofia Dahlén förstärker Tengboms inredningskompetens.

Tengbom toppar kompetensen dubbelt upp på inredningssidan

Arkitektkontoret förstärker ledarskapet med två nya studiochefer i Stockholm, söker sig mot nya marknader och gör sig redo att ta sig an flera internationella inredningsuppdrag.

Tengbom jobbar kontinuerligt med att bredda det redan kompetenta inredningsteamet som i dagsläget har prestigefulla uppdrag som exempelvis spelföretaget Mojangs nya kontor, inredning av 500 nyproducerade lägenheter i centrala Washington DC och Bonnier Tidskrifters nya kontor i Stockholm för att nämna några. Inredningsarkitektur är sedan länge en av Tengboms starkaste sidor, och dessa två spetsrekryteringar ger ytterligare tyngd. De nya studiocheferna Sofia Dahlén och Lisa Bruch är skickliga både kreativt och strategiskt. Målet är att rusta för att både bli en ännu bredare och samtidigt vassare spelare.

Sofia Dahlén kommer närmast från positionen som Head of Interior inom H&M New Business där hon, med bas i London, bland annat varit internationellt ansvarig för COS inredningar samt arbetat med uppstarten av ett nytt koncept för H&M-gruppen. Innan dess har hon många års erfarenhet från AIX Arkitekter. Lisa Bruch kommer närmast från en position som uppdragsansvarig på MER där hon ingått i ledningsgruppen. Innan dess jobbade hon på DAP Arkitekter och Lime388 i Shanghai.

– Det här är ett tydligt värderingsstyrt vägval för mig. Jag vill göra något långsiktigt med stark humanistisk förankring. Efter att ha jobbat med retail i fem år längtade jag tillbaka till jobbet på arkitektkontor. Det är viktigt för mig att hitta ett företag som delar mina värderingar, som är innovativt och levererar högsta kvalitet. Tengbom är inne i ett intressant skede nu och det vill jag vara en del av, säger Sofia Dahlén, ny studiochef.

– Det som lockar mig med Tengbom är det större sammanhanget och musklerna som ett stort, välmående kontor kan erbjuda. Det finns så mycket kunskap innanför väggarna som är spännande att få vara en del av och bidra till att företaget att utvecklas till nya nivåer. Jag vill jobba för att ta tillbaka makten till gestaltarna, det tror jag att alla tjänar på i slutänden, säger Lisa Bruch, ny studiochef.

– Vad är nästa steg när man är marknadsledande? Det är naturligtvis att fortsätta vara hungrig, nyfiken och våga satsa. Vi breddar och närmar oss nya marknader som exempelvis retail, produktdesign och konceptualisering av bostäder genom satsningen på tre studios. Det är självklart för oss att en sådan utveckling stärker attraktiviteten både för kunder och medarbetare. De här två fantastiska rekryteringarna lyfter oss ytterligare och bäddar även för en god ingång internationellt, säger Johanna Munck af Rosenschöld, kontorschef Stockholm.

Sofia Dahlén började sin tjänst 1 juni, och Lisa Bruch är på plats från 1 september.