Tillsammans med FB Bostad utvecklar Tengbom stadsdelen Vellinge Campus.

Tengbom vinner markanvisningstävling i Vellinge tillsammans med FB Bostad

Ett klimatsmart, funktionellt och vackert boende med fokus på mindre lägenheter och social hållbarhet.Tengbom ritar bostäder i nya stadsdelen Vellinge Campus tillsammans med FB Bostad efter vinst i utlyst markanvisningstävling.

Vellinge är en expansiv kommun med stor vilja att tänka klimatsmart och framtidssäkert. Nu är den sista markanvisningstävlingen för bostäder inom Campusområdet klar och uppdraget går till Tengbom och FB Bostad. Affären är värd 500 miljoner kronor. Tillsammans ritar och bygger de 162 lägenheter, varav minst 58 stycken hyresrätter. Nyckelord är hållbarhet, social omsorg samt respektfull och inbjudande gestaltning.

Tengbom har lagt stor vikt vid att arkitekturen ska vara human, funktionell och inkluderande med material som håller över tid och åldras vackert. Den ska hjälpa till att skapa ett bättre och enklare liv för dem som flyttar in. För arkitekterna har det varit viktigt att titta på folks vardag och rita hus för att passa människan, inte tvärtom. De har byggt vidare på Vellinges småstadskaraktär och fogat en ny urbanitet till dessa kvarter som redan innehåller så mycket av värde för Vellingeborna.

– Den sociala gemenskapen har varit viktig för oss i gestaltningen och symboliseras i den hub som skapas i de båda kvarteren. En plats för vardagsbestyr och spontant umgänge. Huben ska bli en plats för alla i kvarteret och vi vill bjuda in de framtida boende för att vara med och skapa en mötesplats som passar just dem, säger Emma Nilsby, ansvarig arkitekt på Tengbom.

De flesta lägenheterna är ettor och mindre tvåor, och tanken är att ta tillvara på gemensamma ytor, skapa engagemang och ge de boende chansen att umgås och underlätta varandras vardag. Hållbarhetsaspekten återfinns i stort och smått. Exempelvis kommer det att finnas en app för att knyta ihop området och hjälpa invånarna att bland annat boka resor tillsammans eller låna saker av varandra. Husen kommer att certifieras enligt Miljöbyggnad Silver och förutom bostäder kommer de att innehålla gemensamhetslokaler, gemensam tvättstuga, odlingsväxthus, cykelverkstad, regnbäddar och erbjuda bil- och lådcykelpool.

– Tengbom har en enastående kompetens när det gäller att driva och utveckla bostadsområden. Vi har haft en väldigt bra dialog om vad som är viktigt med platsen, och tillsammans skapat en helhet där både sociala frågor, hållbarhet och gestaltning varit viktiga beståndsdelar, säger Henrik Lindblad, FB Bostad.

– Det här valet innebär att Campusområdet får en bra mix av bostäder som riktar sig till flera olika målgrupper och efter krav från kommunen kommer det även finnas hyresrätter i området. Jag är övertygad om att det kommer bli ett populärt bostadsområde med sitt moderna tänk och närheten till centrum och kollektivtrafik, säger kommunstyrelsens ordförande Carina Wutzler (M).