Tengboms kontorskoncept för en aktiv livsstil vinner markanvisning i Barkarby

Tengboms kontorskoncept för en aktiv livsstil vinner markanvisning i Barkarby

Tillsammans med ALM Equity tog Tengbom hem markanvisningsvinsten för 13 000 kvadratmeter kontor och kommersiell verksamhet i det expansiva Barkarby i Järfälla – med ett koncept som ska uppmuntra och möjliggöra en aktiv livsstil.

Framtidens Barkarby växer fram. Inom några år kommer stadsutvecklingsområdet Barkarby ha fått ett viktigt strategiskt regionalt läge i regionen, inte minst med en ny kollektivtrafiknod som granne. En levande stadsmiljö med bland annat hotell, kontor, bostäder, handel och service står på agendan.

Konceptidé: aktivitet och hälsa

Som en del i utvecklingen och med ambitionen om att skapa attraktiva arbetsplatser i området byggs Kvarter 5, placerat intill det framtida torget och tunnelbanestationen i Veddesta. Här blir 13 000 kvadratmeter miljöcertifierat kontor och kommersiell verksamhet. I ett nära samarbete mellan ALM Equity och Tengbom togs ett tydligt koncept fram för kontorshuset och kvarteret. Ett koncept som genomsyras av en stark koppling till aktivitet och hälsa - för att uppmuntra människor till en aktiv livsstil.

– Vi har tagit fram ett koncept med Tengbom som vi tror kommer attrahera organisationer och företag som prioriterar en aktiv och hälsosam livsstil med närhet till bra kommunikationer, berättar Fredrik Arpe, Affärsområdeschef Förvaltning på ALM Equity.

Levande bottenvåningar, takterrasser och klättervägg

Med Tengboms förslag flyter huset, torget och parken in i varandra – vertikalt och horisontellt. Den ljusa, öppna och välkomnande bottenvåningen omringas av fasader med glaspartier som kan öppnas upp för att bjuda in de såväl de omkringliggande aktiviteterna som de förbipasserande människorna in i byggnaden. De tre takterrasserna som alla är placerade i olika etage ger en milsvid utsikt över staden. Längs med en av fasaderna löper en klättervägg som den träningssugne kan ta sig an. I huset finns också gym, coworking-ytor, kafé och restaurang som bjuder in allmänheten.

– Tack vare ett väldigt nära och kreativt samarbete med ALM Equity kunde vi göra ett hus som sticker ut men ändå passar in. Ett hus och en arbetsplats som på sikt kan bli en inspirerande mötesplats, som håller ihop kvarteret och som på riktigt uppmuntrar människor och arbetsgivare till en hälsosam livsstil, säger Stefan Rydin, ansvarig arkitekt Tengbom.

Planerad byggstart är 2023.

Med arkitektur gör vi världen till en bättre plats.