Tillfälliga Saluhallen vinner Design S.

Uppskattad saluhall nu prisbelönt med Sveriges största designpris

Tengbom vann i går i hård konkurrens priset Design-S, kategori Arkitektur. Östermalms tillfälliga saluhall bidrar till vitalisering av området med ökad handel och mer liv och rörelse samtidigt som den nytolkar platsens historia.

Design S är Sveriges främsta och bredaste designutmärkelse och vi är stolta och hedrade över att med Östermalms tillfälliga saluhall ha vunnit i kategorin Arkitektur.

Östermalmstorg i Stockholm har historiskt varit en given plats för handelsstånd och försäljning av färska råvaror tills stadens förvaltning förbjöd detta, på grund av hygieniska och administrativa skäl. 1888 stod den nya saluhallen på hörnet av Humlegårdsgatan och Nybrogatan färdig, en handelsplats av modernaste slag. Men åren går och 128 år senare var Östermalms Saluhall i stort behov av upprustning och utveckling. Under ombyggnationen beslutade Stockholms stad att uppföra en temporär byggnad där handel kan fortgå utan att handlare och stammisar påverkas allt för mycket.

Det är den byggnaden som nu prisas av Design S-juryn med motiveringen:
Imponerande i sin pragmatiska klarhet, informerad av de enklaste materialbesluten där fabriksmåtten underlättar för både återvinning och återbruk. Stockholms Stad kan stå stolt som beställare bakom denna tillfälliga byggnad som trots sitt pragmatiska uttryck har blivit en plats som invånarna tagit till sitt hjärta. Hallen är självklar i sin påtagliga närvaro: som inomhustorg, som genväg, lunchställe, nattlykta, reflektionsyta, gågata och handelsplats. En extrem bruksbyggnad präglad av ”just enough”-tänkande, till låns under ett par år: En gäst som förgyller tillställningen, men som har vett att gå hem i tid.

Tengboms arbete, både med den temporära saluhallen och med upprustningen och renoveringen av den gamla, medverkar till en ökad vitalitet i området. Det kommer både handlare, kunder och boende till del. Här ser vi nyttan av bra arkitektur. Tengbom vill vara med och skapa ett inkluderande och hållbart samhälle där respektfull stadsplanering, goda lösningar och byggnader bidrar till en bättre vardag för alla människor.

– Temporära och experimentella arkitektlösningar bidrar till stadens utveckling och ger inte sällan oväntade positiva effekter, som ökad handel, nytt klientel och mer liv och rörelse. Vi vill också gärna lyfta fram Stockholms stads mod att framsynt våga satsa på helheten med ett sådant här projekt, säger Mark Humphreys, ansvarig arkitekt för projektet.

– Det är naturligtvis glädjande att just arkitekturen uppmärksammas, eftersom det spekulerats i att handlarna skulle få husera i ett tält på torget när ordinarie saluhall rustas upp. Lösningen är bra för alla parter. Handlarna har fått attraktiva ersättningslokaler som är anpassade för deras verksamhet, kunderna hittar handlarna på samma plats som vanligt och Stockholmarna har fått en ny attraktiv mötesplats, säger Olle Henriksson, projektledare Stockholms stad.