Framtidens säkra blåljuskommunikation – svar på tittarfråga

För precis en vecka sedan bjöd vi på Teracom in till ett modererat webbsänt samtal om framtidens säkra blåljuskommunikation. Samtalet spelades in och kan ses i sin helhet här https://teracom-live.creo.se/i/_cIQ4lx6kvPx3xZpaJOJag (drygt 1 timme). Det kommer även en kortversion med de viktigaste punkterna, jag återkommer om det.

Vid seminariet kunde man ställa frågor antingen via twitter och hashtaggen #säkkom eller via ett särskilt formulär på webbsidan. Moderatorn Annika Nordgren Christensen fångade upp alla de frågor hon hanne med vid livesändningen – men en fråga hanns inte med. Den väljer jag att svara på här i stället.

Det är signaturen ”Jan E” som frågar: ”Hur stor är risken att nätet dimensioneras anorektiskt i förhållande till omvärldsutvecklingen?” En relevant fråga. Vi ska förstås bygga något som är stort, robust och säkert nog redan från början – och för att hålla över tid.

En del av svaret är att det handlar om att säkra en hög ambitionsnivå. Det kräver tekniskt kunnande och finansiering. På de punkterna har utredaren Gunnar Holmgren och hans medarbetare Folke K Larsson gjort ett mycket gediget arbete, och vi på Teracom är stolta över att pekas ut av Holmgren och Larsson som de bäst lämpade på dessa punkter.

Här kan det även spela in att det är en s.k. hybridlösning som föreslås i det huvudförslag som ligger från Holmgren och Larsson. Genom att de frekvenser man väljer att jobba med är mitt inne bland de som kommersiella aktörer använder, så etablerar vi ett slags säkra statliga korridorer mitt i en kommersiell miljö. Korridorerna är avskilda så att vi kan säkra integriteten. Men genom att frekvensbanden alldeles intill utvecklas kommersiellt så kommer den utrustning som vi kan använda att följa med i de tekniska språng som sker framöver.

Den som vill fortsätta diskussionen kan göra det på twitter genom att tagga mig och lägga till #säkkom – jag lovar att svara på alla synpunkter och frågor- givetvis med hänsyn till sekretess.

Till slut några ord till om seminariet. Det är ju lite fascinerande med digitaliseringens möjligheter. Att webbsända ett seminarium idag visar sig vara väl så effektivt som att arrangera ett fysiskt möte. Vi vet genom statistiken man kan läsa ut från webbtjänsten att 178 personer följde seminariet live när det sändes, och vi anar att många har sett det i efterhand också. Genomsnittliga tiden för tittning var 53 minuter för livesändningen, dvs nästan alla såg nästan hela seminariet.

Jämfört med ett sedvanligt fysiskt möte så motsvarade vårt modererade samtal alltså en fullsatt biosalong. Roligt att så pass många var intresserade, förhoppningsvis kan vi ordna fler!

Marcus Hartmann, chef kommunikation och marknad Teracom AB

• säker kommunikation