Kaknästornet tänds för ESC

Eurovision Song Contest är i Stockholm och det syns över hela staden. Självklart kommer det också märkas på ett av de mest kända landmärkena.

- Nu kommer ESC till Stockholm och det är roligt att ett så viktigt och känt landmärke som Kaknästornet kan vara med och bidra till stämningen, säger Marcus Hartmann, presschef på Teracom.

Kaknästornet har sedan ett tag lyst i en av de officiella ESC-färgerna; cerise. Så kommer den även lysa mellan finalen och de olika deltävlingarna. Under själva tävlingarna och omröstningarna kommer Kaknästornet lysa med den färg som representerar genomsnittspoängen för varje lands bidrag, det vill säga tio olika färger från blått till rött.

För att delta behöver du ladda ned gratisappen LIGHTIFY@Eurovision, som finns tillgänglig via App Store och Playstore. Via appen och www.osram.com/ESC kan tittare över hela världen sätta egna poäng från 1 till 12 under varje framträdande under de första minutrarna av varje sång. Röstningen sker på samma sätt som "Eurovision Song Contest" poängssystem (1 till 12 poäng).

Det är dock inte bara Kaknästornet som kommer lysa upp i Stockholmsnatten, sex andra byggnader är med och bidrar till att sätta fokus på Stockholm och evenemanget.

Kaknästornet invigdes 1967 och har sedan dess varit en symbol för radio och tv i Sverige. Från november 2013 har tornet lyst upp under mörka kvällar och nätter. Den miljövänliga LED-belysningen gör det möjligt att lysa upp tornet i en massa olika färgnyanser. Tidigare har Kaknästornet lyst i olika färger vid olika tillfällen, till exempel Prideveckan och internationella radiodagen men även jul och påsk.

Fakta om Kaknästornet:

Kaknästornet är ett landmärke i Stockholm, känt för den svenska allmänheten men även ett besöksmål för internationella turister.

Nordens största mediehub där över 600 kanaler passerar tornet

34 våningar

155 meter högt

Invigdes 1967 och tog cirka fyra år att färdigställa.

Arkitekt: Borgström & Lindroos Arkitektkontor AB, genom Bengt Lindroos.

Vikt 10 600 ton, varav 3 500 kubikmeter betong.

Tornkroppen är förankrad med 72 stålstänger som går åtta meter ner i berget.

Två snabbgående hissar med en hastighet av 5 m/s eller 18 km/h.

Fönster isolerade med guldbeläggning, som stänger ute 75 procent av solvärmen.

Tornet ägs och förvaltas av Teracom AB som ingår i koncernen Teracom Boxer Group.

• kaknästornet