Nya hinderljus på Kaknästornet

Kanske har du märkt att hinderljusen på Kaknästornet ser annorlunda ut sedan någon dag. Du behöver inte vara orolig, förändringen är helt i sin ordning och numer anpassas ljusstyrkan efter hur mörkt eller ljust det är runtomkring. De nya hinderljusen är dessutom energieffektiva LED-lampor.

De gamla roterande fyrljusen hade ingen ljusstyrning utan lös med samma intensitet oavsett tid på dygnet. Inte särskilt miljövänligt då det egentligen behövs mindre ljusstyrka på natten för att de ska synas lika bra. Dessutom krävde de tidigare hinderljusen en elmotor för att snurra runt.

-  De nya hinderljusen har en integrerad fotocell som styr ljusstyrkan beroende på hur mörkt, eller ljust, det är runtomkring. Därför kan effekten sänkas när det är mörkt ute och vi spara på så sätt energi, säger Marcus Hartmann, presschef på Teracom AB

Teracom AB jobbar hela tiden med att minska energiförbrukningen i sina anläggningar. Detta kan tyckas vara en liten insats, men arbetet med att byta ut gamla hinderljus mot nya kommer fortsätta. I Stockholmsområdet har det tidigare bytts från ljusfyrar till LED-lampor på en av Nackamasterna.

• kaknästornet
  • radio
  • tv

• Stockholm

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Teracom AB är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett. Teracom AB sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och moderna kommunikationslösningar till företag och organisationer.

Teracom AB är en del av Teracom Boxer Group. Koncernen består av Teracom och Boxer, i Sverige och i Danmark. Mer information finns på b2b.teracom.se, samt www.teracomboxer.com