Omfattande frekvensförändringar för tv i Kronobergs län och i Jönköpings län

Tisdagen den 7:e maj kommer Teracom att genomföra frekvensförändringar för tv. Mellan klockan 10 och 18 kommer det att vara avbrott och störningar i tv-sändningarna. Kommuner och orter som påverkas är Finnveden, Vislanda Nydala, Delary/Kölaboda, Markaryd, Gnosjö/Marieholm, Bottnaryd/Ryd, Hallaryd, Alandsryd, Äspås och Lindshammar/Ramkvilla.

Berör hushåll med vanlig TV-antenn

Frekvensomläggningen berör alla hushåll som bor i det berörda området och tar emot tv via marknätet med en vanlig TV-antenn. Det gäller både de som enbart tittar på fri-tv-kanaler och de som har betal-tv-abonnemang via Boxer.

Fastighetsägare med centralantenn, eller den som ansvarar för tv-nät som nyttjar marknätets tv-signaler, behöver ändra i mottagningscentralen så att marknätets programutbud kan tas emot efter frekvensomläggningen.

- Det är många hushåll som tar emot tv via marknätet. De tittare som berörs behöver göra en kanalsökning eller ominstallation av sin TV-mottagare efter klockan 18 den 7:e maj. Vi har förberett frekvensomläggningen under lång tid och kommer göra allt vi kan för att det ska påverka tittarna i så liten utsträckning som möjligt, säger Mattias Öhman, COO på Teracom AB.

Boende i hushåll med kabel-tv, tittar via satellit eller iptv berörs inte av denna förändring.

Fakta:

Teracom AB genomförde under 2016 och 2017 en frekvensomläggning i marknätet för att frigöra det så kallade 700 MHz-bandet. Arbetet innebar att vissa frekvenser för tv-sändningar i marknätet byttes för att frigöra mer kapacitet till snabb uppkoppling i mobilnäten från våren 2018. Samma arbete genomförs nu i Danmark och Norge, vilket också påverkar frekvensfördelningen i Sverige.

Tittare som bor i det berörda området och tar emot tv-sändningar via det digitala marknätet med egen antenn behöver göra en kanalsökning eller ominstallation av sin digital-tv-box efter klockan 18.

För att få hjälp med kanalsökning eller ominstallation, kontakta betal-tv-operatören Boxer, www.boxer.se/kanalflytt eller ring kundservice på tel. 0771 21 10 00

Mer information om arbetet och varför det genomförs finns i bilagor till detta pressmeddelande.

• tv i marknätet

• Jönköping

Teracom sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och säkra kommunikationslösningar till myndigheter, företag och organisationer. Teracom är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett.

Mer information finns www.teracom.se.