Teracom förvärvar Net1

Net1 bedriver idag telekommunikation via mobilt bredband och opererar i 450 MHz-bandet. Bland kunderna återfinns privat- och företagskunder, samt statliga myndigheter och bolag med högt ställda krav på robusthet och tillgänglighet inom telekom. Med förvärvet kan Teracom fortsätta erbjuda tjänster med hög leveranssäkerhet under statlig kontroll.

- Vi har identifierat en möjlighet att förvärva Net1:s verksamhet i Sverige vilket innebär att vi säkerställer en fortsatt bra service och leverans till Net1:s kunder med den statliga kontroll som följer av vårt ägande. Redan idag är Net1:s nät till stor del baserat på Teracoms infrastruktur, säger Åsa Sundberg, VD för Teracom.

Teracom kommer att säkerställa god täckning och hög kapacitet till samtliga Net1:s kunder, såväl privatpersoner som företag och myndigheter. Därmed kommer Teracom ta ansvar för den viktiga roll som Net1 spelat för områden med dålig täckning i glesbygd och till sjöss. Teracom kommer inte att bedriva affärsverksamhet direkt mot privatkunder. Istället är ambitionen att teckna samarbetsavtal med telekomoperatörer.

Transaktionen beräknas slutföras under mars månad.

För mer information kontakta:

Pressavdelningen

• master och anläggningar
  • säkra nät

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Teracom AB är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett. Teracom AB sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och moderna kommunikationslösningar till företag och organisationer.

Mer information finns www.teracom.se.