Teracom Group levererar enligt förväntan andra kvartalet 2019

Konsumenters mediabeteende fortsätter som förväntat påverka efterfrågan på utsändning via marknätet, vilket sätter press på intäkterna och därmed resultatet från Teracoms tv-affär.

Resultat i sammandrag januari till juni 2019

Rörelsens intäkter var enligt förväntan lägre än intäkterna för samma period föregående år och uppgick till 684 (794) MSEK, en minskning hänförlig till lägre intäkter från tv-utsändning och från IT-leveranser till avyttrade Boxer-bolag.

Rörelseresultatet uppgick till 68 (210) MSEK med en rörelsemarginal på 10 (26) procent. Detta förklaras, enligt förväntan, främst av lägre intäkter från segmentet Tv-utsändning, kostnader i samband med förvärvet av Net1 samt negativt resultat från segmentet Mobilt.

Resultat efter skatt uppgick till 52 (168) MSEK.

- Jag kan konstatera att pressen på våra intäkter fortsätter som förväntat. Den största nedåtgående trenden upplever vi inom en av våra kärnaffärer, utsändning av tv i marknätet, där konsumenters mediabeteende fortsätter påverka efterfrågan och därmed resultat. Detta kräver utvecklade arbetssätt för ökad effektivitet, säger Åsa Sundberg, VD och koncernchef.

Nyckeltal

• kommunikationslösningar
  • samhällsnät
  • finansiellt
  • kvartalsrapport

Teracom sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och säkra kommunikationslösningar till myndigheter, företag och organisationer. Teracom är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett.

Mer information finns www.teracom.se.