Tergent och O. Kavli inleder samarbete gällande ogräsättika

Från den första oktober tar Tergent över O. Kavlis samtliga registreringar för ogräsättika med tillhörande försäljning. Tergent kommer även att ha kvar sina befintliga registreringar och varumärken för ogräsbekämpning.

-Vi är glada över att ha ingått detta samarbete gällande ogräsättika med O. Kavli AB. Samarbetet är viktigt strategiskt och stärker båda parters kärnverksamheter. För Tergents del innebär detta bland annat att vi tar ytterligare ett viktigt steg i vår satsning på registrerade och miljöanpassade bekämpningsmedel. För våra kunder och slutanvändare innebär det ett starkare erbjudande och en större tydlighet, säger Peter Olofsson, COO på Tergent AB.

Samarbetet innebär att Tergent tar över och saluför O. Kavlis tidigare registreringar av ogräsättika. Samarbetet gäller följande registreringsnummer och nuvarande varumärken: KRAFT Ättika (reg.nr. 5418), Dubbel KRAFT Ättika (reg.nr. 5419), PROFFS Kraft Ättika (reg.nr. 5420) samt den norska registreringen för Kraft Ugressdreper (2019:14).

Tergent kommer även att ha kvar sina befintliga registreringar och varumärken: OgräsNIX DE (reg. nr.5388), OgräsNIX Trippel Effekt (reg. nr. 4801) samt motsvarande registreringar i Norge och Finland.

All produktion av registrerad ogräsättika i förpackningsstorlekarna 5- och 10-liter kommer att tas över av O. Kavli.

-Samarbetet innebär att båda parter kan fokusera på det de är bäst på. Tergent har omfattande kunskap inom utveckling, marknadsföring och försäljning av dessa produkttyper samt det kontinuerliga regulatoriska arbetet som registrerade produkter innebär. Tergent är även medlem av styrgruppen (Task Force) för acetic acid(ättika) på europeisk nivå. O. Kavli har mångårig erfarenhet av effektiv ättikproduktion med hög kvalité och kapacitet, förklarar Peter.

Roger Erlandsson, Affärsutvecklingschef, på O. Kavli kommenterar samarbetet så här:

-Det är med stor tillförsikt att vi efter många år som innehavare av ogräsättika som bekämpningsmedel överlåter dessa registreringar till Tergent och samtidigt knyter ett långtidsavtal för den huvudsakliga tillverkningen av ogräsättika till den nordiska marknaden. Tergent är ett innovativt företag som har sin kärnverksamhet inom lantbruks- och trädgårdskemi. Vi tror att verksamheten med ogräsättika nu landat i rätta händer och ser framemot att vara en part till Tergent.

Bakgrund:

Branschen står inför stora utmaningar i och med den pågående internationaliseringen. Det europeiska samarbetet gällande regler och lagstiftning genom ECHA (european chemical agency) ställer höga kunskapskrav och tar betydande resurser i anspråk. Samtidigt öppnar en paneuropeisk lagstiftning upp för ökad export och internationalisering.

Tergents fokus på miljöanpassade bekämpningsmedel ger en stor internationell potential. Det regulatoriska kunnandet utnyttjas än effektivare genom samarbetet, samtidigt som O. Kavli kan fokusera på sitt kärnområde och Tergent kan dra nytta av O. Kavlis effektiva produktionsapparat och lagerhantering för fortsatt expansion.

För mer information, vänligen kontakta:

Peter Olofsson, COO Tergent AB

peter@tergent.se

+46 (0)42-311 0606

Roger Erlandsson, Affärsutvecklingschef O. Kavli AB

roger.erlandsson@kavli.se

+46 (0)732-74 70 10

O. Kavli AB

O. Kavli AB omsätter över 900 miljoner SEK och har ca 225 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid våra anläggningar i Älvsjö, Eslöv och Åbo. Företaget marknadsför varumärkena Kavli, Eriks såser och dressingar, Johnny’s®, Hultbergs®, Västerviks senap®, Bärry®, Tigers barnyoghurt, Bollnäsfil®, Perstorp ättika, Planti®, Druvan®, Lyckans Ost® och Graveleijs®.