tesa närmar sig kunderna

Antalet anställda hos tesa Nordic ökade förra året med 30%. Utvecklingen är en del i strategien att komma närmare kunderna.

Som ett led i strategien att komma närmare sina kunder i Norden har den tyska tapegiganten tesa under 2017 etablerat lokala team med försäljare, och utökat servicen till kunderna i de nordiska länderna. Det har lett till att antalet anställda hos tesa Nordic har har gått från 46 till 60 medarbetare: en ökning med 30%.

Direktkontakt med kunderna

"Under 2017 har vi intensifierat vårt fokus på den direkta kontakten med kunderna, bland annat genom tätare besök hos våra kunder, och genom att bredda den service vi erbjuder. Det är både i förhållande till vårt professionella segment och i förhållande till gör-det- själv-segmentet, som framöver kommer att få mera uppmärksamhet," förklarar Country Manager Michael Bothe från tesa Nordic.

Det har bland skett genom att tesa använt mycket tid på kunskapsdelning och utbildning av försäljare på byggmarknader. För att på så sätt göra dem bättre rustade till att ge kunderna råd om tesas produkter. Det har dels handlat om teknisk produktkunskap, och dels kunskap om hur tesas produkter kan uppfylla kundernas behov.

Vikten av marknadsdata

För att bättre anpassa sig efter kundernas behov krävs en djupare förståelse av marknaden.

"För att anpassa våra produkter och kampanjer till våra kunder är det viktigt av vi förstår marknaden. Det har gett vårt team av försäljare, som utbildar försäljningspersonalen hos våra återförsäljare, ett starkare fundament. Det är dem som står i frontlinjen och har direktkontakten med slutanvändarna, så det är en viktig parameter för vår framgång att deras kunskap om våra produkter är så bra som möjligt. Samtidigt investerar vi i marknadsdata," säger Michael Bothe.

Den utökade uppmärksamheten på slutanvändarna ledde till att tesa under 2017 köpte företaget nie wieder bohren (aldrig mera borra), som tillverkar borrfria lösningar till badrum. Deras patenterade monteringsteknik tillåter användaren att, på några få minuter, montera upp till 20 kg på alla typer av ytor som finns i ett badrum. Utan att borra ett enda hål!

Det är avgörande för tesa att lyssna till marknaden och att vara nära våra kunder.

"Vi lever av att uppfylla våra kunders behov och det bästa sätt vi kan göra det på är genom att lyssna. Så det gör vi," avslutar Michael Bothe.

• tesa

tesa AB är en av världens ledande tillverkare av tejp. Vi har mer än 125 års erfarenhet inom tejp teknologin och erbjuder mer än 7000 olika artiklar till industrin, hantverkaren och för konsumenten. Med våra pålitliga tejplösningar och goda service hjälper vi våra partners i industrin med att optimera deras processer och förbättra deras produkter. Vi hjälper professionella hantverkare med att uppnå de bästa slutresultaten på ett effektivt sätt och för konsumenten att på ett lätt och enkelt sätt utföra deras dagliga uppgifter och projekt i hemmet, på kontoret eller i verkstaden.

Annemarie Rasmussen

Presskontakt Nordic Product Manager +45 27 79 32 37