Hudterapeutens bästa sommartips vid rosacea

Hudterapeutens bästa sommartips vid rosacea

De sköna semesterdagarna närmar sig. Men sommaren bjuder inte bara på härliga upplevelser. För den som har rosacea kan solen och värmen trigga ett sjukdomsskov. Rosazol är ett receptfritt läkemedel som hjälper mot rodnad och hudutslag vid rosacea. Vad behöver man mer tänka på för sommarens hudvård? Vi bad hudterapeuten Victoria Svensson ge sina bästa tips.

”I jobbet träffar jag många som undrar hur de kan ta hand om huden vid rosacea. Först behöver man få en diagnos av en läkare, som också brukar rekommendera lämplig medicinsk behandling. Sedan finns det en hel del man kan göra själv för att ta hand om huden”, berättar Victoria Svensson, auktoriserad hudterapeut med över 15 års erfarenhet i yrket.

Sommarfräsch hud – åtta steg till en god hudvårdsrutin

Victoria Svensson driver den egna verksamheten Skincare by Victoria i Stockholm där hon jobbar med svensktillverkade produkter med rena, naturliga och ekologiska ingredienser. Här ger hon åtta steg till en sommarfräsch ansiktshud.

Steg 1) Mild ansiktsrengöring. ”Börja dagen med en noggrann rengöring av ansiktet med ljummet vatten. Använd en mild, stärkande, tvålfri produkt utan alkohol och parfym.”

Steg 2) Fuktgivande ansiktsvatten. ”Ett fuktgivande ansiktsvatten neutraliserar hudens pH-värde efter att du har sköljt bort ansiktsrengöringen. Ansiktsvattnet ska vara fritt från alkohol.”

Steg 3) Lugnande serum. ”Vid rosacea är huden ofta röd och irriterad. Använd ett serum som verkar lugnande och har antiinflammatoriska egenskaper.”

Steg 4) Mjukgörande ansiktskräm. ”En mjukgörande och skyddande ansiktskräm bygger upp hudens skyddsbarriär och gör den mer motståndskraftig mot yttre påfrestningar som sol, vatten, vind och sand.”

Steg 5) Solskydd. ”Alla behöver solskydd och vid rosacea är det om möjligt ännu viktigare. Smörj in dig med en hög solskyddsfaktor – minst SPF30. Välj ett solskydd med såväl UVA- som UVB-skydd och gärna ett som har fysikaliskt filter. Det lägger sig på ytan och reflekterar bort strålningen. Glöm inte solhatten – och vistas i den svalkande skuggan så ofta det går.”

Steg 6) Mineralmakeup. ”Mineralbaserade makeupprodukter är fria från irriterande ingredienser och snällare mot huden. De passar extra bra för dig som har rosacea. På hudvårdssalonger och ute i butikerna finns ett bra urval och personalen har ofta bra kunskap om produkter för känslig hud.”

Steg 7) Upprepa proceduren på kvällen. ”Upprepa steg 1 till 4 på kvällen innan du går och lägger dig. Byt med fördel ut ansiktskrämen mot en närande nattkräm med kärlstärkande effekt. Då får ansiktet en riktig skönhetskur medan du sover.”

Steg 8) Vänd dig till en hudterapeut. ”Många med rosacea är rädda för ansiktsbehandlingar, men hudterapeuter har god kunskap om vilka behandlingar som är lämpliga vid olika hudbesvär. Fråga din hudterapeut om laser, IPL eller microneedling skulle kunna vara något för dig. Ofta behöver man prova sig fram till rätt behandling”, avslutar Victoria.

Sol, värme och starkt kryddad mat – triggerfaktorer vid rosacea

Rosacea är en inflammatorisk hudsjukdom som vanligtvis uppträder i skov. Det innebär månader av försämringsepisoder följt av mer eller mindre besvärsfria perioder. Starkt kryddad mat, alkohol, solljus, värme, stress och starkt parfymerade hudprodukter är några av triggerfaktorerna. Vanliga symtom är rodnad, svullnad, knottror, varfyllda blåsor och ögonirritation. Stickningar och klåda förekommer också. Vid rosacea drabbas centrala delar av ansiktet – näsa, kinder, panna och haka. Man räknar med att upp till en av tio svenskar kan ha rosacea.1 Sjukdomen drabbar män och kvinnor i alla åldrar men är vanligare hos kvinnor.2

Rosazol receptfri kräm mot rodnad och hudutslag

Rosazol (metronidazol 1% kräm) är ett receptfritt läkemedel som används mot rodnad och hudutslag vid rosacea. Metronidazol har utvecklats av bl.a. svenska hudläkare och har använts för behandling av rosacea sedan mitten av 80-talet. Personer som misstänker att de har rosacea ska få en diagnos av läkare innan behandling påbörjas. Rosazol är helt fri från konserveringsmedel för att minska risken för hudirritationer. Rosazol säljs på apotek. Läs mer på www.rosazol.se

Har du frågor om Rosazol? Kontakta Johanna Thorell, Senior Communications Manager Nordics, Teva. Tel: 073- 330 53 32. E-post: johanna.thorell@teva.se

Rosazol 1% kräm 25 g (metronidazol 1%) är ett receptfritt läkemedel för behandling av rodnad och hudutslag vid rosacea. En läkare ska ha fastställt diagnosen rosacea före användning. Krämen påstryks 2 gånger dagligen i ett tunt lager på de hudpartier i ansiktet som ska behandlas. Normal behandlingstid är 3-4 månader. Kontakta din läkare om du upplever kraftig hudirritation eller att behandlingen inte hjälper. Undvik UV-exponering (solning, solarium och UV-lampa) och kontakt med ögon och slemhinnor under behandlingstiden. Rådgör med läkare före användning under graviditet. Bör ej användas till barn. Läs bipacksedeln noga före användning.

1. Berg, M., Liden, S. An epidemiological study of rosacea. Acta Derm Venereol., 1989;69:419–23.
2. https://www.netdoktor.se/hud-har/rosacea/artiklar/rosacea-en-underdiagnostiserad-hudsjukdom/

SW/ROS/19/0002

Teva Sweden AB är en del av Teva Pharmaceutical Industries Ltd. (NYSE och TASE: TEVA) som är världsledande inom generiska läkemedel. Vi har även innovativa behandlingar inom utvalda områden som t.ex. CNS, smärta och andningsvägar. Vi levererar högkvalitativa generiska produkter och läkemedel i nästan alla terapeutiska områden för att möta våra patienters behov. Vi har en etablerad närvaro inom generika, innovativa produkter, OTC och API, byggd på mer än ett sekel gammalt arv, med en helt integrerad FoU-funktion, stark operativ bas och global infrastruktur. Vi strävar efter att agera på ett socialt och miljömässigt ansvarsfullt sätt. Med ett globalt huvudkontor i Israel och med produktions- och forskningsanläggningar runt om i världen sysselsätter vi 45 000 anställda, engagerade för att förbättra livet för miljontals patienter. Läs mer på www.tevapharm.com.