Makeupexpertens bästa råd för personer med rosacea

Makeupexpertens bästa råd för personer med rosacea

Upp till en av tio svenskar är drabbade av hudsjukdomen rosacea som drabbar centrala delar av ansiktet.1 Besvären är något vanligare hos kvinnor än män.2 Den receptfria krämen Rosazol (metronidazol 1%) används mot rodnad och hudutslag vid rosacea. Men vad ska man tänka på kring hudvård och smink? Här ger makeupartisten sina bästa tips.

Conny Bäckström är makeupartist med produktioner som Eurovision Song Contest, Melodifestivalen, Idol, Stjärnorna på slottet och Alcazars krogshow Disco Defenders på meritlistan.

“Rosacea är vanligt och i mitt arbete träffar jag många som besväras av rodnad, svullnad och knottror i ansiktet. Jag får ofta frågor om hudvård och smink vid rosacea och då brukar jag ge de här råden“, säger Conny Bäckström, som utöver makeupartist även är en av medlemmarna i showgruppen After Dark.

1. Välj en mild ansiktsrengöring

Skippa tvålen och välj en mild ansiktsrengöring med neutralt eller lätt surt pH-värde. Den bör vara fri från olja, parfym, färgämnen, parabener och andra konserveringsmedel. Använd fingertopparna och rengör med lätta rörelser, gnugga och skrubba inte huden.

Tips! Skölj med ljummet vatten eftersom hett vatten kan trigga rodnad och skov. Badda ansiktet torrt med en mjuk bomullshandduk efteråt.

2. Var försiktig med toner

Många vill använda toner – ansiktsvatten – för att ta bort rester av makeup och smuts efter rengöring, men välj i så fall en toner med omsorg. Många toners har en sammandragande effekt och avdunstar snabbt från huden, vilket kan ge sveda och förvärrad ansiktsrodnad vid rosacea.

Tips! Kom ihåg att hudens naturliga fett som finns kvar efter rengöring skyddar huden – det behöver egentligen inte avlägsnas.

3. Råd kring foundation och concealer

Nu till några tips om makeup. Använd en gultonad olje- och parfymfri foundation och concealer med UVA/UVB skydd. Den foundation som du väljer ska matcha din hudton så nära som möjligt medan concealern bör vara en nyans ljusare. Applicera i lätta rörelser med en antibakteriell foundationborste. En mineralfoundation är ofta ett bra val för hud med rosacea eftersom den brukar vara fri från irriterande ingredienser. Fixera lätt med puder.

Tips! I vissa fall kan det även behövas lite gultonad foundationpuder över de rödaste ansiktspartierna. Använd lätta drag.

4. Skir nyans på kinderna

Många vill ge ansiktet struktur och fräschör med rouge, men tänk på att kinderna redan tenderar att ha en del färg vid rosacea. Vill du använda rouge så är en naturlig, ljusare och skir nyans bättre än till exempel rött, rosafärgat eller korall. Svep lätt över kinden med borsten.

Tips! Mineralrouge är ett bra alternativ. Det samarbetar med huden och täpper inte igen porerna.

5. Välj en skonsam ögonmakeup

Använd gärna parfymfria och allergitestade produkter för din ögonmakeup. Mascara och eyeliner ska vara lätta att applicera och lätta att ta bort genom att bara skölja med ljummet vatten.

Tips! Välj neutrala färgtoner. Eftersom de innehåller mindre pigment brukar de vara mindre irriterande för huden än skuggor med starka toner.

6. Undvik knallröda läppar

Undvik röda nyanser på läpparna eftersom det kan framhäva ansiktshudens rodnad. Använd en neutral färg och undersök skalor som ”nude”, ”beige, ”peach” eller ”brown” för att hitta din personliga favorit. Vänd dig till ett varuhus eller makeupbutik med utbildad personal som kan ge råd och vägledning.

Tips! Ett bra alternativ till läppstift är beigetonat läppglans.

7. Fukt och åter fukt

Några sista råd om hudvård också. Fuktighetsgivande hudvård är viktigt om man har rosacea. Välj en mild och fuktgivande ansiktskräm för den dagliga hudritualen. Kolla innehållsförteckningen och undvik produkter med parfym, färgämnen, parabener och andra konserveringsmedel.

Tips! Det är viktigt att undvika stark solexponering om man har rosacea. Skydda ansiktet i solen med en solhatt och använd solkräm/solstift med både UVA- och UVB-skydd.

Fakta om rosacea

Rosacea är en inflammatorisk hudsjukdom som drabbar centrala delar i ansiktet som näsa, kinder, panna och haka. Vanliga symtom är rodnad, svullnad, knottror och varfyllda blåsor. Stickningar och klåda förekommer också. Ofta börjar besvären genom att man får en diffus rodnad och ytliga blodkärl i det drabbade området, och med tiden kan det bildas knottror och varblåsor. Rosacea uppträder vanligtvis växelvis med månader av försämringsperioder och mer eller mindre besvärsfria perioder (s.k. skov). Rosacea drabbar män och kvinnor i alla åldrar men är vanligare hos kvinnor. Det är ovanligt att få besvär före 20-årsåldern.

Fakta om Rosazol (metronidazol 1%)

Rosazol (metronidazol 1% kräm) är det första receptfria läkemedlet mot rosacea. Det är en kräm som används mot rodnad och hudutslag vid rosacea. Metronidazol har utvecklats av bl.a. svenska hudläkare och har använts för behandling av rosacea sedan mitten av 80-talet. Rosazol säljs receptfritt på apotek sedan 2011. Personer som misstänker att de har rosacea ska få en diagnos av läkare innan behandling påbörjas. Rosazol är helt fri från konserveringsmedel för att minska risken för hudirritationer. Läs mer på www.rosazol.se

Rosazol 1% kräm 25 g (metronidazol 1%) är ett receptfritt läkemedel för behandling av rodnad och hudutslag vid rosacea. En läkare ska ha fastställt diagnosen rosacea före användning. Krämen påstryks 2 gånger dagligen i ett tunt lager på de hudpartier i ansiktet som ska behandlas. Normal behandlingstid är 3-4 månader. Kontakta din läkare om du upplever kraftig hudirritation eller att behandlingen inte hjälper. Undvik UV-exponering (solning, solarium och UV-lampa) och kontakt med ögon och slemhinnor under behandlingstiden. Bör ej användas till barn. Läs bipacksedeln noga före användning. För mer information se www.fass.se.

1. Berg, M., Liden, S. An epidemiological study of rosacea. Acta Derm Venereol., 1989;69:419-23.

2. http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Rosacea/

Pressbilder finns på MyNewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/teva-sweden

För ytterligare information kontakta: Sanna Hedman, Marketing Manager, Teva/Actavis, tel: 08-13 63 74, mobil: 070-384 10 04 e-post: sanna.hedman@actavis.com

Kategorier

Teva Sweden AB är en del av Teva Pharmaceutical Industries Ltd. Teva tillhör världens 10 största läkemedelsföretag och är ledande när det gäller utveckling, tillverkning och marknadsföring av generikaläkemedel. Även innovativa läkemedel utvecklas och tillverkas inom områdena andningsvägar, centrala nervsystemet och onkologi. Teva har funnits i över 100 år och är idag verksamt i de flesta länder.