Nyhet! Flux munskölj och gel mot torr mun

Var tredje svensk drabbas av torr mun.1 Är du en av dem? Då ska du prova nya Flux Dry Mouth – munskölj och gel mot torr mun. Flux Dry Mouth stimulerar salivutsöndringen, återfuktar och smörjer torra munnar och har en mild smak av jordgubb/mint. Flux Dry Mouth säljs på apotek.

"Torr mun är besvärligt och kan leda till problem med att prata, äta, svälja och uppleva smaker. Med mindre saliv i munnen ökar dessutom risken för hål i tänderna. Även andedräkten påverkas", säger Sanna Hedman, produktchef för munhälsa på Actavis.

Torr mun beror på att spottkörtlarna producerar för lite saliv. Besvären kan drabba alla men är vanligast hos kvinnor över 55 år. Biverkningar från läkemedel är en vanlig orsak till torr mun. Exempel på sådana är antidepressiva läkemedel, blodtryckspreparat, blodförtunnande mediciner, mediciner mot astma-och allergi samt cellgiftsbehandling. Andra orsaker kan vara övergångsålder, stress och sjukdom. Även för lite tuggstimulerande kost kan ge upphov till besvär.

Nya Flux Dry Mouth – lindring för torr mun

Nya Flux Dry Mouth2 är en serie produkter som lindrar problem med torr mun. Först ut i serien är munskölj och gel. Flux Dry Mouth stimulerar salivutsöndringen, återfuktar, smörjer och stärker dessutom tändernas emalj för att motverka karies. De aktiva ingredienserna är:

• Optaflow som stimulerar salivutsöndringen
  • Allantoin som återfuktar och smörjer
  • Kamomill som lugnar en irriterad slemhinna
  • Fluor som stärker tändernas emalj och motverkar hål i tänderna

Flux Dry Mouth munskölj och gel kan kombineras efter behov under dygnets 24 timmar. Precis som övriga Flux-produkter är de utvecklade i nära samarbete med svensk tandvård. De rekommenderas till vuxna och barn över 12 år som är torra i munnen. Produkterna såldes tidigare under namnen Xerorinse och Xerogel.

Flux Dry Mouth munskölj

Flux Dry Mouth munskölj stimulerar salivproduktionen vid torr mun. Produkten har en mild smak av jordgubb/mint. Den återfuktar och smörjer slemhinnan samtidigt som den förebygger hål i tänderna genom sin höga fluorhalt (0,2% NaF). Flux Dry Mouth munskölj har en högre viskositet (tjockhet) än traditionella munskölj och lämnar en behaglig och len känsla i munnen efter sköljning. Flaskan har en doseringspump vilket ger en perfekt dosering.

Dosering: 10 ml 1-2 gånger dagen vid behov. Skölj i cirka 1 minut morgon och kväll, spotta därefter ut vätskan. Cirkapris: 99 kr, 500 ml/flaska.

Flux Dry Mouth gel

Flux Dry Mouth gel är en gel med mild smak av jordgubb/mint som lindrar när man känner sig torr i munnen. Den innehåller ingredienser som stimulerar salivproduktionen, smörjer och återfuktar slemhinnan samt skyddar mot hål i tänderna (innehåller fluor, 1000 ppm).

Dosering: Applicera en klick gel, ungefär stor som en ärta, på tungan. Fördela gelen med tungan i munnen eller med ett rengjort finger 1-2 gånger per dygn. Cirkapris: 69 kr, 50 ml/ pumpförpackning.

Var hittar jag nya Flux Dry Mouth?

Flux munskölj och gel mot torr mun säljs på apotek och hos många tandvårdskliniker från vecka 7. Läs mer om Flux Dry Mouth och våra övriga produkter på fluxfluor.se och facebook.com/fluxfluor.

Pressbilder finns att ladda ner i det här pressrummet.

För ytterligare information kontakta: Sanna Hedman, produktchef munhälsa, Actavis, tel: 08-13 63 74, mobil: 070- 384 10 04 e-post: sanna.hedman@actavis.com

1. Undersökning Novus webbpanel 2013 på uppdrag av Actavis, 1007 svenskar deltog.
  2. Produkterna såldes tidigare under namnet Xero.

Actavis är en av världens ledande aktörer inom utveckling, tillverkning och försäljning av förstklassiga generiska läkemedel. En framgångsrik integrering av ett antal förvärv har bidragit till Actavis positionering bland världens största företag i branschen. Grundades 1956 på Island. Det amerikanska läkemedelsföretaget Watson Pharmaceuticals köpte år 2012 Actavis. Nu har koncernen ca 17.000 anställda med verksamhet i över 60 länder runt om i världen.

Teva Pharmaceutical Industries Ltd. förvärvade i början av augusti 2016 Allergans generikaverksamhet – Actavis Generics. Teva Sweden AB är därmed ett av de största läkemedelsbolagen i Sverige.

Teva tillhör världens 10 största läkemedelsföretag och är ledande när det gäller utveckling, tillverkning och marknadsföring av generikaläkemedel. Även innovativa läkemedel utvecklas och tillverkas inom områdena andningsvägar, centrala nervsystemet och onkologi. Teva har funnits i över 100 år och är idag verksamt i de flesta länder.