Stor möjlighet för Regionerna att spara pengar utan att patienter eller vården drabbas

Regionerna brottas med stora underskott, som enligt SKR är värre än under 1990-talskrisen. Stora besparingsåtgärder aviseras dagligen.

Teva är världsledande inom generiska läkemedel och det finns en stor outnyttjad besparingspotential vid byte från originalläkemedel till likvärdiga och kostnadseffektiva generiska alternativ. Detta innebär en möjlighet för Regionerna att spara pengar utan att patienter eller vården drabbas.

På enbart ett urval av Tevas generiska läkemedel finns det över 200 miljoner kr1, 2 per år i Sverige i outnyttjad besparingspotential som skulle kunna frigöras vid aktivt val av generiska alternativ.

Generisk konkurrens och val av läkemedel med lägst kostnad fungerar mycket effektivt för de läkemedel som automatiskt byts ut på apotek. För generika som inte är automatiskt utbytbar krävs däremot ett aktivt val av förskrivaren för att nå besparing. Tydliga rekommendationer är ett viktigt stöd för den enskilda förskrivaren i sitt val av läkemedel.

”Vi vet att Regionernas läkemedelskommittéer just nu ser över sina behandlingsrekommendationer och läkemedelsval. Deras huvuduppdrag är att verka för en säker, rationell och kostnadseffektiv användning av läkemedel så det vore ju ett bra tillfälle för dem att vara tydliga med att välja generiska alternativ där det är möjligt,” säger Fredrik Lindqvist, VD Teva Sweden AB.

Dagens pressade ekonomiska situation aktualiserar behovet att ställa om från dyrare originalpreparat till generiska alternativ till en betydligt lägre kostnad. Detta är ett sätt att förbättra ekonomin utan att för den skull påverka kvalitet i behandlingen av patienter. Denna omställning innebär inte bara en besparing, utan kan också öppna upp möjlighet för användning av nya innovativa läkemedel till de patienter som har behov av det.

”Vi ser att det är stor skillnad mellan de olika Regionerna hur de tar vara på den här besparingspotentialen, trots att alla nu är i ett läge där de behöver spara. En anledning till denna skillnad tror vi är hur pass aktivt man arbetar med rekommendationer och uppföljning av förskrivning”, fortsätter Fredrik Lindqvist.

Referenser: 1. Reveal Förskrivning (AUP) MAT 202209-202308. 2. TLV, AUP september 2023.

Kontakta fredrik.lindqvist@teva.se eller johanna.thorell@teva.se vid eventuella frågor.