Världens första cyborg kommer på Open Textile Fashion Center

Vårens stora event i Textile Fashion Center går under temat OPEN. Vi öppnar upp kök från världens hörn, garderober, examensvisning, föreläsningar och utställning - så klart öppet för vem som helst att delta. 15-17 april är det dags för OPEN Textile Fashion Center med bland annat vernissage, examensvisning, ljudet av färger och ett öppet sinne.

Torsdag 14 april smygstartar vi med Textile Fashion Lecture. Det blir det filmvisning med filmen Levande Design – ett sammandrag av intervjuer med svenska formgivare och designers som Margaretha Van Den Bosch (H&M) och Lennart Ekmark (IKEA) som Svensk Form tillsammans med ADA står bakom.

Fredagen 15 april blir det färg och form ut ett helt annat perspektiv då Textile Fashion Center gästas av konstnären Neil Harbisson, världens första cyborg. Han föddes färgblind men med hjälp av en antenn implanterad i sitt huvudet kan han höra både synliga och osynliga färger. I sin konst utforskar han relationen mellan ljud och färg och illustrerar människor, låtar och kända tal genom färgscheman. På temat Open Mind bjuder Textile Fashion in till en öppen föreläsning under fredagseftermiddagen.

Lördagen 16 april är det vernissage av sommarens stora utställning på Textilmuseet Artist Textiles from Picasso to Warhol, med sällsynta konsttextilier och okända historier bakom textilmönster från internationellt kända konstnärer som Matisse, Chagall, Miró och Dali m.fl. Då passar vi på att för tredje året i rad fylla hela huset av aktiviteter. Bl.a. kommer du kunna se Nordisk Designskolas (PROTEKO)s examensvisning, samt njuta av mat från olika länder som Brasilien, Afghanistan, Turkiet och Somalia i en minimatmarknad eller i restaurang och vinbar på tema världen som kör på samma tema under dagarna. Även under söndag 17 april finns möjlighet att besöka Textilmuseet och nya utställningen, kanske i kombination med brunch på The Company.

Komplett program presenteras i mitten av mars månad.

För mer information vänligen kontakta

Helena Ransjö Alcenius, helena.ransjo.alcenius@boras.com mobil 0705 41 54 44

Neil Harbissons presskontakt, Mariana Viada, hello@cyborgarts.com