Nu öppnar vi på Textilia ansökan till vårt hållbarhetsstipendium som främjar och stödjer innovativa och nytänkande initiativ inom hållbarhet.

Välkommen att ansöka om vårt årliga hållbarhetsstipendium!

Nu öppnar vi ansökan till vårt hållbarhetsstipendium som främjar och stödjer innovativa och nytänkande initiativ inom hållbarhet. Varje år söker vi hållbart engagerade individer och projekt. Vi söker er som verkligen brinner för att göra en positiv förändring och vill bidra till en renare morgondag och en mer hållbar framtid.

Det här stipendiet är en möjlighet för dig att låta din passion för hållbarhet blomstra. Oavsett om du är en student med en vision, en entreprenör med en banbrytande idé eller en aktivist som kämpar för förändring, uppmuntrar vi dig att ansöka.

Genom stipendiet vill vi lyfta och belöna de insatser som görs för att främja hållbarhet i olika former. Vi är övertygade om att varje litet steg spelar en viktig roll på vägen mot en mer hållbar värld. Därför vill vi uppmuntra och stödja dig i att förverkliga din vision.

Som stipendiat får du inte enbart ekonomiskt stöd, utan också möjlighet att delta i vårt nätverk av likasinnade och engagerade individer. Vi tror på kraften i samarbete. Om du delar vår passion för hållbarhet och vill vara med och göra skillnad, ansök till vårt hållbarhetsstipendium idag. Tillsammans kan vi skapa en renare och mer hållbar morgondag för oss alla.

Vi ser fram emot att ta emot kreativa och innovativa ansökningar som visar på engagemang och potential att göra en verklig skillnad för hållbarheten inom textilbranschen. Genom att presentera ditt förslag på ett tydligt sätt ger du oss möjlighet att bedöma dess relevans och potential att bidra till en positiv förändring.

Förslag att inspireras av för din hållbarhetsstipendieansökan:

• Banbrytande material: Utforska nya och alternativa material som kan revolutionera textilindustrin och göra den mer hållbar för både människa och miljö.
  • Innovativ återvinning av textilfibrer och textilier: Upptäck nya och alternativa metoder för att återvinna textilfibrer och textilier, vilket kan minska avfallet och främja en cirkulär ekonomi.
  • Hållbar tillverkning av textilier: Utforska innovativa tillverkningsmetoder som minskar påverkan på både människa och miljö och skapar mer hållbara textilprodukter.
  • Design för en bättre tvättprocess: Utmana traditionella designkonventioner genom att designa kläder eller andra textilier som får minskad miljöpåverkan vid tvätt, och samtidigt behåller sin estetik och funktionalitet.
  • Smarta transport- och logistiklösningar: Fokusera på nya och alternativa sätt att effektivisera transport och logistik inom textilindustrin för att minska utsläpp och miljöpåverkan.
  • Ledarskap för en hållbar framtid: Utforska hur ledarskap och styrning kan förändras för att främja och driva hållbarhetsinitiativ inom textilindustrin och inspirera till en mer hållbar framtid.

Ansökan

För att kunna ansöka om stipendiet behöver den sökande presentera ett konkret och relevant förslag eller studie som visar på hur man kan minska den negativa påverkan inom textilproduktion, bearbetning, design, tvätt, återvinning, transport och liknande områden. Vi uppmuntrar mångfald i ansökningsformerna och exempel på lämpliga format kan vara skisser med förklaringar, examensarbeten eller prototyper.

Senaste ansökningsdag

Vi behöver din ansökan senast 31 augusti 2023.

Frågor

Undrar du över något angående stipendiet är du välkommen att kontakta:

Anna Hallberg, Kommunikationschef.

Skicka in din ansökan

Din ansökan skickas till oss tillsammans med en personlig presentation och beskrivning vad stipendiet kommer att användas till, antingen per mejl eller per post.

Post: Textilia, Box 1544, 701 15 Örebro. Märk ansökan med ”Hållbarhetsstipendium”.

Mejl: hallbarhetstipendium@textilia.se

Offentliggörandet av vinnaren sker den andra måndagen i september.

Juryn består av;

• Jonas Olaison, Hållbarhetschef
  • Patrick Olsson, VD
  • Anna Hallberg, Kommunikationschef
  • Produktutvecklare textil

Vinnaren tilldelas en summa av 30 000 kronor och bjuds in till Textilia för att presentera sitt vinnande bidrag.