135 arbetstillfällen försvinner från Rimbo när Textilia tvingas varsla

Textilia i Rimbo meddelar att de tvingas varsla 70% av medarbetarna. Varslet är det största i Textilias historia och slår hårt mot både tvätteriet i Rimbo och mot Norrtälje kommun, då tvätteriet är kommunens fjärde största privata arbetsgivare. Anledningen till varslet är den pågående upphandlingen av tvätt och textilservice för Region Stockholm.

Textilia i Rimbo har levererat tvätt och textilservice åt region Stockholm sedan tvätteriet byggdes 1966. Nu är avtalet ute för upphandling;

Vi har gjort allt i vår makt för att lämna ett konkurrenskraftigt anbud och vi hoppas givetvis på att vinna avtalet. Då vårt nuvarande avtal löper ut den sista januari 2022 tvingas vi varsla som en försiktighetsåtgärd eftersom många av våra medarbetare har långa uppsägningstider” berättar Fredrik Lagerkvist, VD Textilia.

Region Stockholm är tvätteriet i Rimbos allra största kund och utgör 70% av verksamheten i Rimbo med över 30 ton/dag i hanterad volym vilket innebär att utan regionen finns inte underlag att behålla verksamheten i samma stora omfattning. Totalt berör varslet 135 arbetstillfällen i Rimbo varav 80 tillsvidareanställningar och 55 visstidsanställningar. Även på huvudkontoret i Örebro varslas 6 medarbetare.

Det är naturligtvis ett tufft besked att behöva lämna till medarbetarna men vi kommer att kämpa tillsammans in i det sista för att få förnyat förtroende av region Stockholm” avslutar Fredrik.

Textilia erbjuder smarta, miljövänliga och kostnadseffektiva textilservicelösningar för kvalitetsmedvetna kunder inom vård och omsorgssektorn i Norden. Det betyder bland annat att vi varje dag tvättar och levererar 100 ton arbetskläder och textilier över hela landet och får många hårt arbetande människor att känna yrkesstolthet och värdighet mitt i en tuff verklighet. Vi är ca 650 anställda och har produktionsanläggningar i Boden, Långsele, Rimbo, Göteborg, Karlskrona, Örebro och Malmö. Huvudkontor i Örebro. Textilia omsätter cirka 600 mkr per år. Läs mer på textilia.se