Finansierar skattebetalarna i Västra Götaland tvätteritjänster till sjukvården i Värmland?

Konkurrensverket (ärende dnr 624/2017) har ålagt Västra Götalandsregionen att redogöra för sin försäljning av tvätteritjänster åt andra kommuner och landsting – bland annat Landstinget i Värmland. Senast imorgon, den 21 december, måste Västra Götalandsregionen inkomma med svar och redogöra i detalj för sin verksamhet till Konkurrensverket.

Inför den pågående upphandlingen som Landstinget i Värmland genomför har Textilia låtit experter på Bokwall Rislund Advokatbyrå granska Västra Götalandsregionens tvätteriverksamhet. Bedömningen visar att tvätteriverksamheten med största sannolikhet strider mot såväl kommunallagen som konkurrenslagen och får allvarliga effekter på konkurrensen. Västra Götalandsregionens skattefinansierade tvätteriverksamhet stänger ute privata alternativ från betydande kundunderlag och förhindrar långsiktiga nyinvesteringar och nyanställningar.

Fredrik Lagerkvist, VD Textilia förtydligar;

"Västra Götalandsregionen har genom Tvätteriet i Alingsås länge agerat utanför den kommunala kompetensen på den konkurrensutsatta marknaden. Framför allt sker en omfattande försäljning till Landstinget i Värmland. Förutom att konkurrensen begränsas riskerar detta i praktiken innebära att skattebetalarna i Västra Götalandsregionen subventionerar tvätteritjänster till sjukvården i Värmland eftersom det inte finns några garantier att Tvätteriet i Alingsås tar ut erforderlig kostnadstäckning vid sin försäljning till Värmland”

Textilia och Bokwall Rislund Advokatbyrå är eniga i betydelsen av Konkurrensverkets granskning.

”Att Konkurrensverket ålagt Västra Götalandsregionen att besvara detaljerade frågor visar att myndigheten tar frågan på största allvar. Nu ser vi fram emot att korten kommer upp på bordet”, avslutar Fredrik Lagerkvist.

Fredrik Lagerkvist, VD Textilia AB
Tel: +46 (0) 738 52 18 61