Med Svanen 3.0 bidrar Textilia till en hållbar framtid redan idag

Textilia i Örebro har från och med september certifierats enligt Svanen 3.0, den allra tuffaste graden av miljöcertifiering inom Svanen. Textilia arbetar ständigt för att reducera sin negativa miljöpåverkan, och med Svanen 3.0 synliggör vi det arbetet för våra kunder.

- Med Svanen 3.0 får vi på Textilia ett tydligt kvitto på hur effektivt vi använder den tillförda energin, vilket gör oss trovärdiga i vårt miljöarbete mot våra kunder. Tillsammans har vi förändrat arbetssättet vilket har förändrat flödet och nytänkandet. Det har i sin tur skapat ett tydligt engagemang som gör att vi tillsammans med kundernas och Svanens krav utvecklar Textilia, säger Niklas Alpvik, platschef på Textilias enhet i Örebro.

Svanen 3.0 ställer mycket tuffa krav när det gäller energi- och vattenanvändning såväl som inom val av tvättmedel, val av transportfordon och en rad andra kriterier. Svanens tydliga nivåkrav gör att det enbart är de bästa tvätterierna som klarar certifieringskraven.

För att certifieras har Textilia genomfört en rad åtgärder. Sedan 2009 har Textilia exempelvis reducerat sina utsläpp av fossil koldioxid med över 60%. Detta har åstadkommits genom att Textilia under det senaste året installerat värmeåtervinning, ett nytt tvättsystem, fläktsystem, bytt ut vissa tvättkemikalier samt köpt in förnyad styr- och reglerteknik. Två nya lastbilar, drivna på flytande gas, har också köpts in.

– Vi är otroligt stolta över att vi efter hårt arbete lyckats komma till Svanennivå 3.0. Det är ett mycket bra kvitto på faktisk reducering av miljöpåverkan och bevis på att vårt tvätteri är effektivt. Det här inspirerar oss naturligtvis även till att bli ännu bättre och även att lyckas med samma bedrift på samtliga anläggningar, säger Jonas Olaison, miljö-och kvalitetschef.

FRÅGOR BESVARAS AV

Niklas Alpvik, platschef Textilia Örebro, 073-036 59 46

Jonas Olaison, miljö-och kvalitetschef, 070-374 13 05

Textilia är ett svenskt facility management företag. Vi erbjuder smarta, miljövänliga och kostnadseffektiva textilservicelösningar för kvalitetsmedvetna kunder inom Hälsa & Sjukvård, Hotell & Restaurang samt industrisektorn i Norden. Det betyder bland annat att vi varje dag levererar 100 ton textilier över hela landet och får många hårt arbetande människor att känna yrkesstolthet och värdighet mitt i en tuff verklighet. Vi omsätter cirka 450 mkr per år. Vi är drygt 400 anställda och finns på fem geografiskt väl placerade orter i Sverige. Läs mer på www.textilia.se