Miljöstyrningsrådets hållbarhetspris gick till Textilia!

Miljöstyrningsrådets hållbarhetspris gick till Textilia!

Ännu en gång har Textilia uppmärksammats för sitt arbete inom miljö, kvalitet och socialt ansvarstagande. Under Miljöstyrningsrådets konferens Hållbar upphandling igår 21 mars utnämndes Textilia till årets vinnare av det nationella priset Utmärkt hållbar leverantör 2012.

Miljöstyrningsrådet belönar årligen ett företag som arbetar framgångsrikt med att leverera miljöanpassade varor och tjänster producerade under etiskt riktiga förhållanden till upphandlare och köpare i Sverige. Prisets syfte är att lyfta fram goda exempel som inspirerar andra aktörer att förbättra sin egen verksamhet när det gäller miljö och sociala frågor.

Miljöstyrningsrådets motivering:
”Textilia vinner årets pris för Utmärkt Hållbar Leverantör för deras konkreta visioner och mål. De kan visa tydliga resultat på uppnådda miljövinster där de bland annat har räknat ut att de har minskat utsläpp från fossil koldioxid från produktion och transporter med 51% och vattenförbrukningen har minskat med 35 %.
   Textilia arbetar enligt Landstingens uppförandekod för att själva kunna ställa krav på sina underleverantörer. De har under de senaste tre åren genomfört inspektioner i bland annat Indien, Moldavien, Kina, Litauen och Lettland.
   Textilia arbetar drivande med miljö och sociala frågor för att utmana marknaden till en mer hållbar utveckling och är därför en värdig vinnare av 2012 års pris.”

Näringsminister Annie Lööf delade ut priset på plats till Textilias VD Tomas Bergström samt Miljö- och kvalitetschef Jonas Olaison.

– Vi är både glada och stolta över att ha tilldelats ett så prestigefyllt pris. Att ligga i absolut framkant i hållbarhetsfrågorna är kommersiellt nödvändigt för Textilia och priset stimulerar naturligtvis till fortsatt utveckling.
Tomas Bergström, VD

– Det är väldigt roligt att få ett erkännande utifrån på att de insatser vi gör är de rätta. Det sporrar oss att jobba vidare med dessa frågor och att bli ännu bättre, för det här är en stor del av vår affärsidé.
Jonas Olaison, Miljö- och kvalitetschef

Detta är det andra viktiga priset inom hållbarhet som företaget tar emot inom kort tid - i februari i år vann Textiliakoncernen Örebros Miljöpris.

Frågor besvaras av:
Tomas Bergström: +46 70 - 317 8092
Jonas Olaison: +46 70 – 374 1305

Foto: Miljöaktuellt

Textilia är den största aktören i Sverige inom textilservice till kunder inom Hälsa & Sjukvård. Även inom Hotell & Restaurang har Textilia kunder över hela landet. Modern textilservice är en utpräglad tjänsteverksamhet där Textilia i kundanpassade och integrerade textiluthyrningssystem frigör resurser för sina kunder. Varje dag hämtar, tvättar och levererar Textilia närmare 100 ton textilier.