RecoMended vinner Textilias Hållbarhetstipendium 2023

RecoMended, bestående av trion Jesper Karlsson, Erik Lindtorp och Rickard Ledin Da Rosa, har utsetts till vinnare av Textilias Hållbarhetstipendium för 2023. RecoMended, som etablerades i Borås 2022, är en innovativ start-up som syftar till att främja övergången från en linjär till cirkulär textilindustri.

RecoMendeds mission är att effektivt förlänga livslängden på textila produkter genom att erbjuda skalbara och kostnadseffektiva återställningsprocesser med integrerade AI-lösningar. Genom samarbeten med etablerade företag som hanterar stora volymer kläder, strävar RecoMended efter att göra det lönsamt att bidra till den cirkulära ekonomin. Målet för RecoMended är att skapa en uppskalningsbar och automatiserad reparationstjänst som ger ett attraktivt mervärde och därigenom förlänger livslängden på kläder.

Textilias motivering för valet av RecoMended lyder:

Genom utveckling av skalbara reparationstjänster och integrerade AI-lösningar utgör RecoMended en viktig pusselbit för en mer hållbar och cirkulär textilindustri. RecoMendeds nytänkande lösning och dedikerade fokus på hållbarhet ligger helt i linje med Textilias värderingar och ambition för en renare morgondag. Vi ser definitivt RecoMended som en viktig spelare i en cirkulär textilindustri.

”Vi är hedrade att få ta emot Textilias Hållbarhetstipendium 2023. Det är ett erkännande av vårt engagemang för att skapa en mer hållbar och cirkulär textilindustri, ” säger Rickard Ledin Da Rosa, grundare och delägare RecoMended.

- RecoMendeds innovativa tillvägagångssätt löser en viktig utmaning för oss och hela vår bransch, nämligen att förlänga livslängden på våra textiler på ett automatiserat och kostnadseffektivt sätt. Vi ser med spänning fram emot att följa deras resa och även inleda ett samarbete, säger Patrick Olsson, VD Textilia.

Rikard Ledin Da Rosa, grundare och delägare RecoMended Telefon 076-1471202

Patrick Olsson, VD Textilia, Telefon: 076-829 59 45

Textilia erbjuder hållbar textilservice till kunder med krav på service, kvalitet och hygien. Med engagemang, transparens och innovativa lösningar skapar vi tillsammans med våra kunder en renare morgondag. Textilia består av 750 medarbetare och omsätter ca 900 mkr. Produktionsanläggningar finns över hela Sverige: Boden, Långsele, Umeå, Rimbo, Örebro, Karlskrona, Vetlanda, Göteborg och Malmö. Läs mer på textilia.se