Fredric och Jon från Rejmes/Volvo överräcker "nyckeln" till Felix och Jonas från Textilia.

Textilia investerar i tre eldrivna lastbilar – tar ytterligare steg mot en framtidssäkrad transportflotta

Textilia siktar på att vara en förebild inom hållbart företagande. Med tre eldrivna lastbilar inköpta till transportflottan går de från ord till handling, sänker sitt klimatavtryck och hoppas på att inspirera.

Textilia inviger i dagarna tre nyinköpta, eldrivna lastbilar. Lastbilarna kommer att utgå från Örebro och Rimbo, där tre snabbladdare är utplacerade.

–Vi är glada över att ha påbörjat vår resa mot en eldriven lastbilsflotta och att vi kan vara en förebild inom hållbart företagande. Vi hoppas kunna inspirera andra att komma igång med sin elektrifieringsresa säger Felix Wallin, trafikansvarig.

Förändring på flera områden

–Det är mycket som motiverar detta. Vi har framförallt fokuserat på miljönyttan, sen blir också arbetsmiljön för våra chaufförer mycket trevligare, berättar Jonas Justermark, inköpschef. Att det dessutom blir en affärsmässig lösning tack vare att vi i mångt och mycket äger vår transport är ytterligare en bonus.

Omställningen innefattar inte bara inköpen. Rutter disponeras om och ännu mer fokus på ecodriving läggs för att få ut full effekt av batteriet. En lastbil tar cirka två timmar att ladda och har en räckvidd på cirka 35 mil beroende på väder och körsätt.

Höga krav

–Vi tar hållbarhetsfrågan på allvar och ställer höga krav på oss själva, säger Felix. Det har även våra kunder börjat göra, och nu också Sverige.

Parallellt med Textilias satsning har Stockholms stad gått ut med att miljözoner införs i början av 2025. Troligt är att flera städer följer Stockholms exempel och då blir elektriska transportmöjligheter i det närmsta en hygienfaktor för att kunna ta kunduppdrag inom citykärnor.

–Vi vet att den här omställningen tar tid. Därför var det så viktigt för oss att inte bara prata om det, utan faktiskt göra, säger Felix.

De tre nya lastbilarna rullar ut i landet i nästa vecka. Textilia tittar redan på nästa inköp av ellastbil, ett ytterligare steg i omställningen.

Kontaktpersoner:

Jonas Justermark Inköpschef. 070 584 52 15