Textilia säger upp nio personer i Långsele

Textilia säger upp nio personer i Långsele

Idag meddelas att Textilia tvingas säga upp nio personer vid enheten i Långsele. Anledningen är att avtalet med Jämtlands läns landsting (JLL), som är en av enhetens största kunder, riskerar att inte förlängas efter den 30 april 2014.

Efter att upphandlingen som JLL genomfört under hösten avslutats beslutades att Textilia inte tilldelas avtalet. Textilia har dock lämnat in ansökan om överprövning av tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten.

– Det är väldigt tråkigt att behöva säga upp personer, men i väntan på beslut från överprövningen har vi tyvärr inget val, säger Fredrik Lagerkvist VD på Textilia. Vi gör även allt i vår makt för att det eventuella tomrummet från JLL ska fyllas med andra uppdrag.

Förhandling med Långseles IF Metall-klubb genomfördes och avslutades under fredagen och berörda parter har blivit informerade.

– Det är alltid tufft att behöva ta de här besluten. Vi hade gärna sett man kunde avvakta lite med uppsägningarna i väntan på överprövningen, säger Magnus Halén klubbordförande IF Metall i Långsele. Men vi förstår varför man måste göra dessa åtgärder.

Textilia är en av Sveriges ledande textilserviceleverantörer. Genom en ansvarsfull och effektiv textilservice frigör vi resurser för kunder och bidrar samtidigt till en hållbar utveckling för samhället i stort. Textilia är vinnare av Miljöstyrningsrådets pris Utmärkt Hållbar Leverantör 2012. Koncernen omsätter ca 490 MSEK, har ca 400 anställda och huvudägs av Litorina Kapital. Varje dag hämtar, tvättar och levererar Textilia närmare 100 ton textilier. Läs mer på www.textilia.se