Stefan Karlsson, Affärsansvarig Industri Textilia

Textilia tecknar samarbetsavtal med Barilla

Textilia har tecknat ett avtal med Barilla. Avtalet avser helhetsansvar för Barillas tvätt- och textilservice för enheten i Filipstad som tillverkar produkter under varumärket Wasa. Avtalet är tecknat på fem år.

På Barilla i Filipstad arbetar 450 anställda med att tillverka knäckebröd under varumärket Wasa. En produktion som ställer mycket höga krav på hygien och säkerhet. Textilia vann affären i tuff konkurrens med flera andra aktörer.

”Prismässigt låg alla aktörer relativt lika, men vi kände att Textilia var lyhörda för våra behov och låg långt framme i innovativa lösningar. Dessutom ser vi det som en fördel att Textilia är relativt nya inom detta segment, då de är extra måna om att leverera en riktigt bra tjänst till oss som ny industrikund” säger Emma Junghage, Plant buyer Barilla.

Avtalet är tecknat som ett fastprisavtal där Textilia tar helhetsansvar för enhetens tvätt och textilservice. En ny specialkollektion av arbetsplagg tas fram utifrån Barillas högt ställda krav på hygien. För att ytterligare säkra kraven på hygien samt underlätta distribution av plagg ingår även en textillogistiklösning, Texi Logistic Solution, TLS.

”Fantastiskt roligt att starta igång ett nytt samarbete med Barillia. För oss är detta ett kvitto på att vi har ett attraktivt erbjudande inom industrisegmentet och vi kommer att göra allt för att överträffa kundens krav och förväntningar” avslutar Stefan Karlsson, affärsansvarig Industri Textilia.

Avtalsstart är den 1 november 2016.

Om varumärket Wasa
Sedan 1919 är Wasa den största tillverkaren av knäckebröd i världen, och produkterna säljs i 40 olika länder, från Skandinavien till USA. År 1999 blev Wasa en del av Barilla-koncernen tillsammans med många andra bagerivarumärken som till exempel Mulino Bianco, Harrys och Pavesi. Knäckebröd tillverkas i Filipstad, Sverige, och i Celle, Tyskland. Från dessa två platser bakar vi knäckebröd och andra bageriprodukter till flera länder runt om i världen.

Om Barilla koncernen
Barilla, som ursprungligen grundades 1877 som en bröd- och pastabutik i Parma, har vuxit under de senaste 130 åren. Idag tillhör Barilla-koncernen ett av de största italienska livsmedelsföretagen i världen. Företaget har mer att 18.000 anställda, som letts av en enda familjs entreprenörsanda. Idag är det fjärde generationens syskon: Guido, Luca, Paolo och Emanuela Barilla.

Stefan Karlsson, Affärsansvarig Industri Textilia
E-post stefan.karlsson@textilia.se
Mobil +46 70 237 78 61

Textilia erbjuder smarta, miljövänliga och kostnadseffektiva textilservicelösningar för kvalitetsmedvetna kunder inom Vård, Hotell och Industrisektorn i Norden. Det betyder bland annat att vi varje dag levererar 100 ton textilier över hela landet och får många hårt arbetande människor att känna yrkesstolthet och värdighet mitt i en tuff verklighet. Vi omsätter cirka 500 mkr per år. Vi är drygt 450 anställda och har produktionsanläggningar i Boden, Långsele, Rimbo, Göteborg, Karlskrona och Örebro. Huvudkontor i Örebro.Läs mer på www.textilia.se