250 motioner inlämnade - 12 ska väljas. Välkommen till Klimatriksdagen och en gratis utefestival med aktiviteter och svenskt mathantverk från småskaliga producenter.

Föreningen Klimatriksdagen är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden förening, vars ändamål är att klimatfrågan ska få en central roll i den svenska valrörelsen och debatten. Klimatriksdagens främsta uppgift är att rösta fram bra klimatförslag, som lämnas över till Sveriges riksdag. I samband med avslutningen av Klimatriksdagen anordnas Klimatmarschen på söndag kl 15. Välkomna till årets viktigaste evenemang - en folkfest för alla.

I det grönrandiga tältet på Klimatriksdagens Utefestival står Sailor Kickis Rökeri och Delikatesser med vänner för ett intressant inslag. Det 60-åriga rökeriet i Oxelösunds hamn Femöre slog nyligen upp sina dörrar för säsongen. Ny ägare är Kicki Orha som även driver sjökrogen en bit bort. Genom åren har hennes mat lockat människor från hela Sverige och många är båtfolket som gjort det till en tradition att äta på Sailors under sommaren. Men Kicki ville hitta ett sätt att ”ställa om”. Hitta en året-runt-näring och även skapa nya mer medvetna och hållbara produkter som marknaden efterfrågar. Så i samband med Klimatriksdagen lanseras en alvedsrökt rapsolja och kokosolja mot marknaden. Rapsoljan är en ekologisk, naturligt förädlad svensk produkt som blev mycket populär under restaurangbranschens GastroNord nyligen. Kicki vill visa på att man som liten företagare idag behöver ta klimathotet på allvar och att alla kan göra något för att ställa om till en mer medveten och hållbar livsstil.

Utefestivalen (gratis för alla) bjuder in till mat och musik plus aktiviteter som Qi-Gong, workshop i ekopsykologi, allsång, dansworkshop, klädbyte och fotoutställning. Den startar på lördag klockan 10.00 och det utlovas sol och 19 grader varmt – ett perfekt väder för festival. I tältet hos Sailor Kickis Rökeri och Delikatesser hittar man, utöver oljorna, svenskt mathantverk, naturliga fruktjuicer och drycker som kombucha och ett svenskt alkoholfritt ekologiskt rosévin. Fika hållbart med rawfood fudge och grönt matcha-te eller ät en glutenfri bovetewrap med vegansk skagenröra och testa ett nytt ekologiskt algvatten.

Seminarieprogrammet erbjuder allt från miljöhjältar, jurister och aktivister till kända profiler som vigt sitt liv till att driva miljö- och omställningsfrågor. Kom och möt Parul Sharma, Anders Wijkman, Pella Larsdotter Thiel, Kevin Anderson, Rebecka Le Moine, Björn Ferry, Martin Hedberg, Waffa Mahmoud, Naima Mohamed, Stefan Sundström och många fler. Det går bra att lösa en dagbiljett på plats.

Forum är Klimatriksdagens samlingsplats för alla klimatengagerade gräsrötter som jobbar ideellt med klimatfrågan runt om i landet. Utställningen är arenan för organisationer, myndigheter och företag som utvecklar framtidens klimatsmarta samhällslösningar, tjänster och produkter.

PRESSKONTAKT: Cathrine Ruud mediakontakt@klimatriksdagen.se 073-332 80 06
BILJETTER och PROGRAM