Pressinbjudan: Möt ”Childrens Climate Prize” finalisterna som drog Colombia inför domstol

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2018 08:20 CET

Finalisterna i barnens klimatpris, Children Climate Prize 2018 från Colombia. (Foto: Azote bildbyrå)

Amazonas som juridisk person! Tidigare i år stämde en grupp om 25 barn och ungdomar den colombianska staten för avskogning av Amazonas, vilket bidrar till klimatförändringar och hotar deras framtid. Det oväntade resultatet var att domaren i högsta domstolen erkände Amazonas som en juridisk person med rättigheter.

Unga över hela världen ser sin framtid hotad av klimatförändringar. En del gör något åt det! Advokat Gabriela Eslava Bejarano och hennes team från Dejusticia är i Stockholm som finalister i barnens klimatpris, ”Childrens Climate Prize”. De bjuder in till seminarium - som en del av the Earth Rights Conversations arrangerade av Lodyn, End Ecocide Sweden och Rights of Naturen Sweden samt initiativet Earth Rights Conference 2019.

- Vi vill göra något, något mer än att cykla till skolan, äta vegetariskt och sopsortera, säger Gabriela Eslava Bejarano. Så vi stämde staten för att de inte gör tillräckligt, fortsätter hon.

Domen från Colombias högsta domstol erkänner inte bara ungas rätt att slippa klimatförändringar; den utmanar grunden för det rättsliga systemet. I vårt rättssystem finns idag inga lagar som stöttar jordens hållbarhet och integritet. Lagar skyddar och tjänar människors välbefinnande men tar ingen hänsyn till framtida generationers välbefinnande, djur och natur - eller jorden som helhet.

I år firar vi att Deklarationen om de mänskliga rättigheterna fyller 70 år, samtidigt som det blir allt tydligare att människors rättigheter hotas av kollapsande ekosystem. För att människors rättigheter ska kunna värnas måste vi erkänna att allt liv har rättigheter. En rörelse för naturens rättigheter växer nu i världen, och domen i Colombia är ett exempel på det.

Välkommen på seminarium
Datum: Fredag 23 november kl 12.30-14.00 (ca 45 min seminarium)
Plats: Ekskäret Klustret, Mäster Samuelsgatan 36, 111 57 Stockholm

Pressackreditering/Anmälan
Vänligen maila: annette@tgim.se eller smsa: 070-777 91 00

Mer information

För mer information och specialintervjuer kontakta: Pella Larsdotter Thiel: 073-658 98 84
Intervju med Advokat Gabriela Eslava Bejarano på Children Climate Prize utdelningen
Mer info om Dejusticia.

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="https://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.