Sveriges kändiselit kommer även i år när Veckefjärdens GC arrangerar Pensum Invitational by Peter Forsberg, SAS Masters Tour, den 13-15 augusti

Veckefjärdens GC i Örnsköldsvik ligger vackert vid Veckefjärdens strand. Omgivet av vatten och fjäll bjuder banan på en utsikt över det vanliga. Sedan öppnandet 2003 har banan bara blivit bättre och bättre. En riktig utmaning är hål 17. Ett långt par fyra med ett andra slag över vatten gör att det är mycket krävande. Målet är att bli Norrlands bästa golfbana. Så välkomnar Peter Forsberg medlemmar, sponsorer, gäster och publik till Veckefjärdens GC och årets golfsäsong som precis har startat i Örnsköldsvik.

För andra året i rad arrangeras Pensum Invitational by Peter Forsberg, en deltävling som ingår i SAS Masters Tour. Tävlingen är en så kallad ProAm och spelfältet består av såväl golfproffs som Sveriges kändiselit. Peter och Kent Forsberg står bakom banan och tillsammans med Sola Ohlsson bjuder de åter igen in en rad golfintresserade artister, ishockeyspelare, golfstjärnor, idrottsprofiler och andra kändisar.
- Uppställning är i stort som förra året med några nya guldkorn hälsar Sola Ohlsson, som i skrivande stund arbetar med att ta emot svar. I varje boll går ett proffs, en kändis och två sponsorer. Förra året spelade artister som; Stefan Sauk, Loa Falkman och Lasse Berghagen men även Helen Alfredsson, Per-Ulrik Johansson och Jesper Parnevik spelade som kändisar - inte proffs fortsätter Sola Ohlsson.

Veckefjärdens GC banarkitekt Tommy Nordström är en av Sveriges ledande och mest anlitade. Per-Olof "PO" Ljung, tidigare ordförande i Sveriges Greenkeeper-förbund och greenkeeper på Mälarö GK, anlitades som arbetsledare för banbygget och är kvar sedan dess. Under ledning av SAS Masters Tours Tournament Director ansvarar PO Ljung och medarbetare för Pensum Invitational by Peter Forsberg.
- Jag är övertygad om att spelarna kommer att gilla banan, säger PO Ljung.

Evenemanget riktar sig inte bara till den inbitne golfaren utan till alla som vill ha en trevlig upplevelse utöver det vanliga. Veckefjärdens GC vill skapa den ultimata golfupplevelsen i Sverige på en naturlig mötesplats där golfen är en härlig del av helheten. Förra året lockades fler åskådare till Pensum Invitational by Peter Forsberg än till någon annan SAS Masters Tour-tävling.
- I år satsar vi på att bjuda in en breddare målgrupp, säger Annette Sandgren som ansvarar för utställare och aktiviteterna runtomkring själva tävlingen. Målet är att involvera intressenter på alla nivåer. Att det ska finnas något på plats som tilltalar alla oavsett intresse och ålder, fortsätter Annette Sandgren.

Nytt för årets evenemang är att 50% av överskottet från evenemanget går till välgörande ändamål som delas mellan barn- och ungdomsprojekt hos stiftelserna Icebreakers och LetsDoIt.nu.
- I USA och runt om i Europa är det vanligt att arrangera publika ProAm tävlingar med välgörenhet, säger Kent Forsberg. I Sverige har vi inte kommit lika långt - ännu. Vi vill att utställare, sponsorer och publik ska få möjlighet att både bidra och ha trevligt under denna unika tävling, fortsätter Kent Forsberg.

Pensum AB, som tillsammans med Veckefjärdens GC, står bakom tävlingen är en oberoende försäkringsmäklare och har genom åren skapat unika försäkringslösningar för elitidrottare och ungdomar. Deras Sport Guard försäkring riktar sig till aktiva idrottare, oavsett ålder och nivå. Utifrån unika behov tar de fram individuella lösningar för maximal trygghet och bästa möjliga ekonomiska avkastning. Prissumman för tävlingen är 300 000 kr.
- Vi på Pensum ser stort fram emot att genomföra tävlingen tillsammans med Peter Forsberg och Veckefjärdens medarbetare, utställare och samarbetspartners, hälsar Mikael Nordin - PR ansvarig för Pensum AB.

Kontakt Pensum Invitational by Peter Forsberg

Projektansvarig: Hans Andersson, Vd Veckefjärdens GC,
+46 660 29 63 10, hans@veckefjarden.com
Projektledare/Marknadsansvarig: Annette Sandgren, T.G.I.M. AB,