Sveriges Riksdags Rebecka Le Moine (MP) arrangerar webinar: Världen bortom Coronakrisen: Ekocidlagstiftning? Möt Anna Sundström Palmecentret, Michael Wernstedt ledamot Raoul Wallenberg Academy, Pella Thiel End Ecocide.FN-dagen för Biologisk Mångfald.

Vi befinner oss i en hälsokris utan motstycke i modern tid. Denna akuta kris kommer i en tid av ekologisk kris, även den utan motstycke. Arter utrotas i en takt världen inte upplevt sedan dinosaurierna dog ut. Det kommer en tid efter coronakrisen - är det möjligt att ställa om samhället för att värna om naturens- och mänsklighetens hälsa? Hur kan vi få in respekten för naturen i juridiken? Är ekocid som internationellt brott en möjlig väg framåt? Panelsamtal med Olof Palmes Internationella Centers generalsekreterare: Anna Sundström, Michael Wernstedt jurist och styrelseledamot i Raoul Wallenberg Academy samt Pella Thiel biolog och ordförande för End Ecocide Sweden. Moderator: Rebecka Le Moine (MP) ledamot Sveriges Riksdag. Live webinar sänds ONLINE fredag 22 maj 2020 kl 10-11.

FN:s panel för biologisk mångfald och ekosystemtjänster (IPBES) släppte förra året den hittills mest omfattande rapporten om tillståndet i världens ekosystem. Läget är olycksbådande, varnar den. En miljon arter hotas av utrotning. För att hejda denna katastrof krävs nu ett systemskifte, säger rapporten:”Genom transformativ förändring kan naturen fortfarande bevaras, återställas och användas hållbart - detta är också nyckeln till att uppfylla de flesta andra globala mål. Med transformativ förändring menar vi en grundläggande, systemomfattande omorganisation av tekniska, ekonomiska och sociala faktorer, inklusive paradigm, mål och värderingar”.

Även i Sverige är den biologiska mångfalden illa ute, den senaste Rödlistan från Artdatabanken visar en ökning med 11%! Nu rödlistas arter som vi tar för givet i Sverige; skogshare, igelkott, kråka och björktrast - för att de minskar i hög hastighet. Trots att en art är akut hotad, ges inget juridiskt skydd per automatik. Inte heller vårt vatten eller skog omfattas av tillräckliga lagar.

Det är intressant att det som nu pausar industrisamhället och hjälper oss att börja uppfylla Parisavtalet, inte är mänskliga beslut - utan ett litet virus. Är Covid-19 gnistan som kan hjälpa oss att transformera ett destruktivt system? Hur kan vi från och med nu skapa regelverk som ger stöd att leva i harmoni med naturen?

„Det är snart femtio år sedan Olof Palme stod värd för världens första internationella miljökonferens. I sitt inledningsanförande poängterade han att: ”I relation till mänsklig livsmiljö finns det ingen individuell framtid, inte för människor och inte heller för nationer. Vår framtid är gemensam. Vi måste dela den tillsammans. Vi bör forma den tillsammans.” Vi ställer oss därför bakom den växande världsopinion som kräver att storskalig miljöförstörelse bör kriminaliseras. Sverige bör gå i täten för att ekocid (från engelskans ecocide), ska läggas till Romstadgan som ett femte brott i fredstid. Och därmed på ett avgörande sätt bidra till ett nytt förhållningssätt till investeringar, exploatering och tillväxt”. – Anna Sundström, generalsekreterare Olof Palmes internationella center

„I en global ekonomi, behöver vi nya gemensamma vägledande principer för styrning. Pandemin ställer många frågor på sin spets, kräver nya visioner och handlingsplaner. De här samtalen är viktigare än någonsin”. – Pella Thiel, WWF Årets miljöhjälte 2019 i kategorin Biodiversitet, grundare av Transition Network Sweden, medgrundare och ordförande i End Ecocide Sweden.

DELTA SOM GÄST och ställ frågor:
ZOOM sändning, Startar klockan 10:00 fredag 22/5

FÖLJ sändningen från YouTube och Facebook:
Facebook Rebecka Le Moine (MP)
Facebook Palmecentret
Facebook End Ecocide Swe
YouTube End Ecocide Swe

PRESSKONTAKT
Head of Communications, End Ecocide Sweden:
Annette Ericsdotter, +46 70 777 91 00, annette@tgim.se

I MEDIA
SvD debattartikel, ”Kriminalisera stor­skalig miljöförstörelse", Karl-Petter Thorwaldsson, LO, och Anna Sundström, Olof Palmes internationella center.

EKOCID definieras som: omfattande skada på, förstörelse eller förlust av ekosystem inom ett avgränsat geografiskt område, antingen genom mänskligt handlande eller andra orsaker, i en sådan omfattning att invånarnas möjligheter till ett fredligt åtnjutande av området allvarligt inskränkts.

EKOCIDLAGSTIFTNING Romstadgan är ett av de mest kraftfulla juridiska dokumenten i världen. Romstadgan reglerar Internationella brottsmålsdomstolen (ICC) och omfattar fyra brott mot freden: folkmord, krigsbrott, aggressionsbrott och brott mot mänskligheten. När dessa dokument förhandlades fram på 90-talet fanns ekocid med som ett brott mot freden, men det ströks i sista stund. Däremot är ekocid som krigshandling faktiskt förbjudet enligt Romstadgan. I fredstid finns det emellertid ingen internationell sanktion för storskalig miljöförstöring. Men genom att lägga till ekocidlagstiftningen som det femte brottet mot freden skulle det innebära att den som bryter mot lagen och bidrar till ekocid kan dras inför internationella domstolar.