Vegoentreprenör startar #VegoiSkolan kampanj inför Almedalen

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2018 13:08 CEST

Vegoentreprenören Gustav Johansson, Jävligt Gott, lanserar kampanj mot offentliga kök under hashtag: #VegoiSkolan

Igår var hans debattartikel med politikerna Sofia Arkelsten och Jens Holm toppnyheten i Dagens Samhälle. Idag lanserar han kampanjen #VegoiSkolan inför Almedalen. Matbloggaren Gustav Johansson från Jävligt Gott bjuder in ledande aktörer till seminarium. Han vill visa på att det inte bara blir billigare med mer vego i skolan, utan att en ökad andel växtbaserad mat i skolorna skulle kunna vara lösningen för att; höja kvalitén på maten, en viktig folkhälsoinsats, ett sätt att minska arbetsbelastningen för personalen och ett bra sätt att minska kommunens klimatpåverkan - och samtidigt spara pengar på maten!

Gustav Johansson berättar: - Den moderna skolmaten behöver spegla det moderna samhället. Därför borde fler politiker ställa krav på ökad andel god växtbaserad kost i de upphandlingar som görs. Fler skolkockar och kostchefer borde få mer utbildning i hur de lagar god och enkel växtbaserad mat som eleverna gillar och vill äta! Vi måste sluta prata om växtbaserad mat som undantaget och börja se det som ett fantastiskt sätt att höja kvalitén på maten, göra en viktig folkhälsoinsats, uppnå klimatmålen, ge kökspersonalen ett lite lättare jobb - när de slipper laga 10 olika specialkost alternativ varje dag.

Vego i skolan. Vilka är fördelarna? - Seminarium i Almedalen, måndag 2 juli kl 16.00
Fler skolor får önskemål om att servera mer veganskt. Det kan vara klimatmål som ska uppnås eller elever som väljer växtbaserad kost av etiska skäl. Men tänk om vi kan göra billigare och bättre skolmat med mer vego på menyn? Medverkar gör:

• Gustav Johansson, Vegoentreprenör, matbloggare och influencer, Jävligt Gott
  • Sara Jervfors, Projektchef och kostchef, MatLust/Södertälje Kommun
  • Stefan Calrell, Försäljningsdirektör offentlig marknad, Martin & Servera
  • Lina Hultqvist, Ordförande, Sveriges Elevkårer
  • Rickard Lundberg, Kock och måltidsutvecklare, AcadeMedia
  • Elaine Eksvärd, Influencer och bloggare med fil.kand. i retorik, Snacka Snyggt Retorikbyrå.
  • Moderator: Ingela Stenson

Sara Jervfors, MatLust/Södertälje Kommun kommenterar initiativet: - Skolmaten är ett fantastiskt verktyg till att lära våra barn och ungdomar att äta mer grönsaker och vegetabilier!

MER INFO
Kampanjen - #VegoiSkolan
Debattartikel – Billigare och bättre skolmat med mer vego på menyn
Almedalen – Seminarium ”Vego i skolan. Vilka är fördelarna?”

JÄVLIGT GOTTS POP UP RESTAURANG hittar du på Syregården, Södra Kyrkogatan 6 i Visby (karta). Jävligt Gott i samverkan med; Syregården, Magasinet Syre, Anamma, VegMe, Yi-Pin, Nigab, Oatly!, Hop-Shed Brewery, Yamoo, ROOMI och Moderna Delikatesser.

PRESS och BOKNING
För mer information, pressbilder eller bokning av intervju med Gustav vänligen kontakta: Annette Ericsdotter, +46 70 777 91 00, annette@tgim.se