Vi kräver rättvisa för samerna - internationella urfolksdagen uppmärksammar rättigheter och i synnerhet återbörande av samiska kvarlevor och offergåvor till Sápmi. Se video från LIVE sändningen.

FN´s internationella urfolks dag högtidlighåller världens urfolk och de gemensamma banden mellan urfolkens kulturer och den natur som vi levt och överlevt i, tills denna dag. Samtidigt är det en dag för att påminna om historiska orättvisor gentemot urfolk och kränkningar av deras rättigheter - som fortfarande pågår. I Sverige och Umeå satte fyra organisationer fokus på Sveriges enda urfolk, samerna, och att den svenska staten måste respektera urfolkens rättigheter, inte bara utomlands utan även på hemmaplan. Det handlar bland annat om återbördande av samiska kvarlevor och offergåvor till Sápmi. Pressmeddelandet innehåller live video från Urfolksdagen i Tráhppie, Umeå och media som uppmärksammat dagen.

De fyra organisationerna som uppmärksammade urfolksdagen i Umeå är; Såhkie – Umeå sameförening, Amnesty Sápmi, End Ecocide Sweden och Várdduo – Centrum för samisk forskning vid Umeå universitet. De sa i ett gemensamt uttalande:

Vi kräver rättvisa för det samiska folket. Vi kräver denna rättvisa på alla nivåer:

1. att rätten till självbestämmande respekteras av lokala myndigheter och företag,
  2. att konsultation och medbestämmande garanteras när exploatering av naturresurser planeras,
  3. att klimatförändringarnas påverkan på samers traditionella näringar och annan kultur tas i beaktande lokalt och nationellt,
  4. att samernas särskilda status som urfolk respekteras i lagstiftning och praxis.

Dessa krav går helt i linje med vad Sverige redan erkänt genom att ställa sig bakom FN:s urfolksdeklaration som antogs av FN:s generalförsamling 2007.

Vi kräver, i solidaritet med urfolk världen över, att svenska staten respekterar alla urfolks rättigheter såväl på hemmaplan som långt borta.

Ann Salomonsson, ordförande, Såhkie – Umeå sameförening
Erik Törnlund, gruppsekreterare, Amnesty Sápmi
Peder Karlsson, styrelsemedlem, End Ecocide Sweden
Lena Maria Nilsson, biträdande föreståndare, Várdduo - centrum för samisk forskning vid Umeå universitet

SE SÄNDNINGEN
ONLINE och LIVE i Tráhppie bjöd organisationerna in gäster. Program: Inledningsjojk av Ann Salomonsson. Ingrid Inga, ordförande i Sametingets kulturnämnd, talar om återbördande av samiska kvarlevor och erfarenheterna från förra årets återbegravning i Lycksele av samiska kvarlevor som togs från platsen för över 60 år sedan. Kerstin Andersson, same och bördig från Lillsaivis i Lappland talar om Unna Saiva, en samisk offerplats som skändades 1915, och kravet på ett återlämnande av offergåvorna från Historiska museet i Stockholm till Sápmi. Moderator: Ellacarin Blind. Se hela sändningen i livevideo som bifogats här i pressmeddelandet.

PRESSKONTAKT
Erik Törnlund, Amnesty Sápmi, 070 652 05 75, sapmi@amnesty.se
Annette Ericsdotter, End Ecocide Sweden, 070 777 91 00, annette@tgim.se
Lena Maria Nilsson, Várdduo – Centrum för samisk forskning vid Umeå universitet, 070 375 86 42, lena.nilsson@umu.se

MEDIA I SAMBAND MED URFOLKSDAGEN 2020 I UMEÅ:

Landets Fria 4/8 - Återbördande av samiska kvarlevor uppmärksammas på internationella urfolksdagen

Sameradion/SVT Sápmi 7/8 - Uppmärksammar återbördande av samiska kvarlevor och offergåvor på Urfolksdagen

Radio P4 Västerbotten 7/8 - Intervju Lena Maria Nilsson och Erik Törnlund 2.44.06 in i programmet och slutar 3.00.16

Radio P4 Norrbotten 7/8 - Intervju Kerstin Andersson kommer 2.41.22 in i programmet och pågår till 2.45.51.

NSD, lördag 8/8 - Kulturskatterna ska tillbaka

Västerbottens-Kuriren 8/8 - Vi kräver rättvisa för det samiska folket

Västerbottens Folkblad 8/8 - Kräv rättvisa åt det samiska folket

Västerbottens-Kuriren 9/8 - Kravet: Återbörda alla samiska kvarlevor

SVT Västerbotten 9/8 - Internationella urfolksdagen uppmärksammades på Tráhppie i Umeå

SVT Västerbotten 9/8 - Lång väg kvar till försoning: ”Samtliga samiska kvarlevor ska återbördas”

Inom kort, denna vecka,

sänder SVT Sápmi/Sameradion intervju med  Kerstin Andersson och Ingrid Inga.