Absolut Home får egen unik flaska – Nu lanseras Absolut Åhus

I anslutning till öppningen av nya besökscentret Absolut Home lanseras nu Absolut Åhus – en unik flaska, designad av konstnären Ola Kalnins.
– Med Absolut Home i Åhus öppnar vi upp för allmänheten att få ta del av vår lokalt förankrade historia och möta människorna som gör just vår vodka unik. Den nya flaskan Absolut Åhus symboliserar hur stolta vi är över vårt arv och vår hållbara produktionsfilosofi som är grunden i byggandet av varumärket Absolut Vodka, säger Johan Trollnäs, Site Manager Absolut Home.

Absolut Home slår upp dörrarna och nu får besökarna för första gången möjlighet att komma bakom kulisserna hos ett av världens mest ikoniskavarumärken och lära sigallt om hur en av världens bästa vodkadrycker produceras, från ax till flaska. Dennya turistdestinationen har nu också fått sin alldeles egna flaska, speciellt designad av Ola Kalnins.

– Åhus är hjärtat av vår verksamhet, all produktion av Absolut Vodka sker här. Varje droppe och varje vete frö som används kommer från regionen. Ola har gjort en fantastisk hyllning till det med sin tolkning av såväl Spritkyrkan i Åhus, som det vidsträckta skånska landskapet.Ola har genom sina verk uttryckt att det alltid finns något mer att upptäcka, en filosofi som länkar väl tillbaka till både Absoluts kreativa arv samt vårt ständiga arbete med att alltid förbättra vår produkt och vår påverkan på miljön, säger Johan Trollnäs.

Konstnären Ola Kalnins är en ung Malmö-baserad konstnär som började sitt konstnärskap som 13-åring med att måla graffiti och han har sedan dess fått internationell uppmärksamhet för sina färgglada muraler, tavlor och skivomslag.

– När jag tänker på Absolut så dyker Warhol och Keith Haring upp i huvudet. Absoluts relation till konst, kultur och värderingar är verkligen unik i mina ögon. Jag hade inte kunnat tänka mig ett ärofullare jobb än att få designa självaste ”Absolut Åhus” flaskan, Åhus som är Absoluts hjärta. Det innebar ett enormt ansvar att ta mig an den här äran till utmaning. Att få med Åhus idyll och Absoluts One source story med min personliga prägel i behåll var en tuffare uppgift än jag väntat mig. Men nu är jag så lättad, tacksam och stolt över slutresultatet, säger Ola Kalnins.

Olas verk har realiserats i samarbete med designbyråerna The Brand Union Stockholm, Destrito samt Absoluts glasbrukspartner Ardagh Group.

Absolut Åhus kommer att finnas tillgänglig att köpa på Systembolaget i Åhus och i det regionala beställningssortimentet med säljstart i augusti. Priset för en 700 ml flaska är 249 SEK.

Flaskan kommer att kunna beskådas på Absolut Home i Åhus. Biljetter för guidade turer av Absolut Home går att förboka på absoluthome.com.

För pressbilder och mer info, kontakta:
Maria Béres, Manager Corporate Communications
E-post: maria.beres@pernod-ricard.com