Dryckesbranschrapporten 2018 visar: Stor potential för nya jobb på landsbygden

Enligt Dryckesbranschrapporten 2018 som släpptes under onsdagen finns idag över 550 registrerade producenter av alkoholhaltiga drycker som öl, vin, cider och sprit i Sverige. Rapporten är den första som rör dryckesbranschen och visar på en växande näring med stor potential att bidra till nya jobb på landsbygden samt ökad upplevelseturism och livsmedelsexport för Sverige.

– Dryckesbranschen växer så det knakar och att få vara en del av den snabbast växande kategorin inom livsmedelsindustrin är otroligt glädjande. Kreativeten och entreprenörsandan i branschen gör att Sverige har en möjlighet att etablera sig som måltidsdestination, säger Anna Malmhake, vd på The Absolut Company. Nu gäller det att alla producenter får möjligheten att nå sin fulla potential.

Dryckesbranschen sysselsätter idag över 5 000 personer. Närmre hälften av dessa arbetar i de mindre och medelstora företagen, varav merparten har tillkommit de senaste åren.

Antalet producenter har också ökat stadigt. Framförallt gäller det bryggerierna, som på bara tio år växt från cirka 40 till över 300 i antal. De flesta av de nytillkomna företagen är just bryggerier, följt av vinproducenter och destillerier. De drivs ofta av passionerade entreprenörer som vill skapa produkter av högsta klass, vilket märks inte minst av det betydande antal utmärkelser som svenska dryckesproducenter vunnit de senaste åren.

En viktig bransch för landsbygd, livsmedelsexport och turism

De drygt 550 registrerade företag som tillverkar alkoholhaltiga drycker finns spridda över hela Sverige, från Skåne till Norrbotten. Vinproducenterna är ofta lokaliserade till de södra landskapen med Skåne i spetsen, medan bryggerierna och destillerierna ofta håller till i mellersta och norra Sverige.

Rapporten visar på branschens snabba framväxt, var de nya företagen finns, och vad de kan bidra med i fråga om sysselsättning, turism och export. Materialet i rapporten visar att branschen spelar en viktig roll i satsningen på Sverige som turistdestination för måltidsupplevelser, och den nya livsmedelsstrategin som regering och riksdag beslutat om.

– Det är uppenbart att dryckesbranschen har en stor potential att bidra till både ökad livsmedelsexport och måltidsturism. Det är extra kul att vi också kan visa att branschen bidrar till en mer levande landsbygd, mycket tack vare producenternas starka lokala förankring, säger Anders Källström, vd på Lantbrukarnas Riksförbund, LRF.

LRF presenterar samtidigt resultatet av en enkätundersökning med branschens mindre företag, uppdelad på tre rapporter om respektive delbranscher: bryggerier, destillerier och vingårdar.

Dryckesrapporten 2018 är framtagen av företag och intressenter inom branschen i samarbete med LRF. Medverkande företag och intressenter är: Box Destilleri, Föreningen Sveriges Oberoende Småbryggerier, Föreningen Svenskt Vin, Mackmyra Whisky, The Absolut Company, Saturnus och LRF.

Ladda ner rapporten (öppnas i ny flik)

För mer information, kontakta:

Paula Eriksson, VP Corporate Communications på The Absolut Company
E-post: paula.eriksson@pernod-ricard.com