Stort intresse för L.O. Smith – Svenska livsmedelsindustrins främsta förgrundsgestalt

Lars Ohlsson Smith, den svenska entreprenören och reformatorn som förbättrade folkhälsan, stod upp för rösträtt och grundade en av Sveriges största livsmedelsexporter, må ha blivit bortglömd – men inte av alla. När The Absolut Company tillsammans med Centrum för Näringslivshistoria lanserade sajten losmith.se hade man blygsamma förväntningar på bidrag. Resultatet blev överraskande positivt och många har engagerat sig och lämnat egna historier.

Många har sett honom, mannen på sigillet på Absolut Vodka-flaskorna, men färre känner till L.O. Smith. Som grundare av bolaget som sedermera blev The Absolut Company är han en viktig del av bolagets historia, och hans samhällsgärning som entreprenör, riksdagsman och samhällsförbättrare gör honom också till en viktig profil i Sveriges historia. Det bevisas av det stora intresset för satsningen losmith.se, där många engagerat sig och hjälpt till att fylla i luckorna i historieskrivningen kring Brännvinskungen.

“Gensvaret vi har fått visar på att jordbruks- och livsmedelssektorn har ett stort intresse för och behov av en förgrundsgestalt som L.O. Smith”, säger Paula Eriksson, informationsdirektör på The Absolut Company. “Det gör oss stolta och glada, då L.O:s arv än idag genomsyrar allt vi gör,” fortsätter hon.

Sommaren 2018 öppnar The Absolut Company ett besökscenter i Åhus, och där kommer L.O. Smith att ha en framstående plats. Dåtidens fantastiska entreprenör med stora visioner och socialt patos har stor relevans för nutidens drivna entreprenörer såväl i Sverige som internationellt. De nya historier som kommit in genom crowdsourcing kommer att integreras och besökscentret kommer därför att kunna erbjuda en unik insikt i L.O. Smiths liv.

“Vi vill varmt tacka alla som har engagerat sig och visat intresse för vårt arbete med att kartlägga L.O. Smiths historia”, säger Paula Eriksson. “L.O. Smiths och The Absolut Companys historia är en del av Sveriges historia, från ett fattigt jordbruksland till en innovativ och exportinriktad nation. Då som nu har vi all tillverkning i Sverige, och L.O:s progressiva synsätt vägleder oss varje dag”.

För mer information, kontakta:
paula.eriksson@pernod-ricard.com
+46 70 1901207