Så lyckas du på Instagram - Hela listan

Så lyckas du på Instagram - Hela listan

The Amazing Society har nu hjälpt sina kunder att etablera varumärke eller skapa kampanjer på Instagram sedan den möjligheten infördes i Sverige. Här har man samlat ihop sina bästa tips för hur du ska göra rent konkret. Följ dem så kommer ditt företag och du som privatperson att lyckas.

Både varumärken och privatpersoner kan ha glädje av The Amazing Societys tips. Byrån har samlat på sig dessa efter att ha arbetat med kanalen intensivt under en period och skapat flera kampanjer för företag i olika branscher och mot olika målgrupper.

– Vi delar med oss av våra erfarenheter och det vi lärt oss för att höja den generella nivån på närvaron på Instagram bland företag, framför allt, det kommer ge bättre resultat och locka fler företag att sätta igång, säger Tobias Franzén, vd på The Amazing Society

Vi har delat upp tipsen i två listor. Dels tips för den som är sugen på att börja med annonsering på Instagram. Och dels tipslista på hur du kan jobba konkret med dina bilder.

Så lyckas du med din kampanj på Instagram

1. Lär känna målgruppen, utgå från hur deras flöde ser ut
  2. Följ upp och analysera vad som FAKTISKT fungerade
  3. Ha en tydlig målsättning - definiera dina KPIer
  4. Kort text, runt 90 tecken - fokus på Call To Action (CTA)
  5. Fokusera på det som är unikt
  6. CTA funkar med funnel-tänk - att kvalificera leads genom mjuka budskap för att i steget efter skicka säljande budskap mot användare som visat intresse
  7. Multi product ads (MPA) är det som generellt får mest klick CTR (Click through rate)
  8. Storytelling - koppla samma inlägg i en sekvens
  9. Använd alla plattformar - engagera och inspirera på Instagram - budskap som säljer på Facebook
  10. Respektera kanalen och dess karaktär och regler.
  11. Våga ta ut svängarna mer än du är bekväm normalt.
  12. Uppmana din publik att tagga sina vänner
  13. Emojis är effektiva - hitta sådana som även Facebook tillåter

Så lyckas du med dina bilder på Instagram:

1. Överväg att använda en systemkamera i stället för en mobilkamera. Det syns direkt om ett foto är taget med en bättre kamera, det ger bättre kvalitet, ljus och djup
  2. Testa att använda köpta bilder med generiska motiv, om ni inte har tillräckligt tilltalande bilder själva.
  3. Bilden ska inte vara säljande utan inspirerande och berörande. Använd bilder på Instagram på samma sätt som publiken använder plattformen privat.
  4. Se till att använda samma filter på alla bilder så att det blir enhetligt och ger fin överblick när man besöker ert konto. Detta kommer även göra att det blir hög igenkänning på era bilder.
  5. Underskatta inte att olika filter kan ge olika effekt. Använd verktyg för att utvärdera vilket filter som ger er flest gillamarkeringar och mer statistik.
  6. Om ni inte redigerar bilderna på desktop i förväg bör de redigeras i Instagrams egen app eller i andra foto-redigeringsappar som Snapseed eller VSCOcam.