Läs Mikaela Andersson bloggpost om Vår Ruset och #TeamGöteborgs fina insats

Jag trodde att  solen skulle skina den 13 maj - men icke! Västkusten bjuder på sin bästa sida, men inget som stoppade oss. Vilket lopp, vilket härligt lag, glada miner, spänning, förväntningar och glada för att det bara är 5 km vi ska springa. Taktiken blev liksom snabbt runt, få upp värmen och komma i mål.    Som först på plats i teamet så letade jag upp vårt tält, vilket var fullt med folk som sökte skydd i regnet. Det var så mycket folk i det lilla tältet så jag knappt fick upp bordet vi skulle ha där inne. Men väldigt trevlig att stå så nära inpå och hålla värmen lite :)    Team Göteborg Vårruset anländer och jag får en supersnygg bandana som Filippa i vårat lag sytt till oss alla. Jag som löpcoach tillsammans med Ellen fick även lapkaptensbinda på armen i matchande färg :D

I och med regn blev vårat tält både uppskattade av oss och andra, som vi gärna delade yta med för att stå lite närmre för både värme och gemenskap. En som även tittade in i vårat tält var Blossom, hon fick syn på våra bandanas och blev nyfiken och snackade lite med Ellen som berättade om The B.A.B.Y network. Genom detta nätverk så har vi fått dessa grymma startplatser och ett tält, gemenskap och tjejpower. 1400 st är med i detta nätverk på Facebook, jag verkligen rekommenderar det för alla som brinner för hälsa och träning.    Förutom pepp och tjejpower bjöd vi även på godsaker i vårt tält innan det var dags för uppvärmning. På med regnponchon, hittade takten i Friskis&Svettis sköna moves innan vi klämde oss in i startfållan. Som alltid blir jag lite väl taggad och vill stå såååå långt fram man kan (varit med två gånger tidigare här så vet vad som väntades..) så resten av de orangea bandanas skymtade jag 10 meter bakom mig, hehe... Nedräkningen startade, samma röst som uppskutningen har på atmosfear på Liseberg (tror jag), jag blev astaggad!   Startskottet går - sicksackar fram första biten, märker att tempot egentligen är lite väl snabbt men vill först lägga mig rätt bra till innan jag tänker mer på det. Jag brukar alltid försöka bromsa mig i start, men denna gång lät jag bli och hittade ett behagligt utmanande tempo som jag sedan rullade in i. Bra taktik där tror jag.    5 km går jäkligt fort, i alla fall om man springer fort :) halvvägs så hade bara 10 min passerat, detta kommer bli en rätt bra tid tänkte jag och tänkte även att det är nu den tuffaste biten är, att hålla tempot, öka lite och dessa backar att klara av. Regnet blev min musik, förutom de tälten som glada musikanter satt å spela i. Backen uppför plikta var tung! Sista biten går i samma tempo som i början, lite för fort och är inne på 19.41 minuter! Stannar efter mål och pustar ut, känner mig nöjd, andfådd och det kändes i benen efter ansträngningen i upploppet. Kände att jag tog ut mig, kändes gött och blött!    Med blöta fötter och något tyngre ben gick jag tillbaka till vårt tält för att återförenades med gänget och andra härliga tjejer som hängde med oss. Här delades glada miner och man kunde känna en känsla i luften av nöjdhet. DET VISADE SIG ATT ALLA I LAGET TOG SIG RUNT UNDER 30 MINUTER! Sjukt bra jobbat TEAM Göteborg vårruset! Ellen och jag var sjukt nöjda och stolta löpcoacher :) Tror till och med de två andra lagen som hängde i anslutning till vårt tält även dem tog sig runt under 30 min! Hejja!   Picknicken blev ju inte på gräsplätten där som ni redan kanske har listat ut ;) Jag följde med mitt andra lag, det lag jag från början skulle sprungit med - Hjortans Power Girls. Blev picknick hemma hos en av dem, där vi fann lite "vårvärme" i vardagsrummet, torra kläder och torra STRUMPOR! Hade glömt bort att jag hade med priser i min väska från Mindmoves att tävla ut, blev överlycklig när jag hittade dessa torra strumpor! Även mössan kändes passande även om det är maj :)

Så detta var mitt lopp med Team Göteborg Vårruset från ett fullt tält till ett par torra strumpor :)   Tiderna då?

Jag        - 19.41 min Annica   - 22.34 min Malin     - 24.06 min Filippa   - 24.12 min Anna     - 24.39 min Cissi      - 24.57 min Ellen      - 26.08 min

(Ellen och jag bytte startlapp med varandra då jag inte hade tidtagning på min och Ellen hade ont i ryggen och skulle gå istället - men som ni ser, den tokan sprang ändå!)

Mikaela Andersson -en av två team coacher för Göteborglaget i Vår Ruset

• Livsstil

• mikaela andersson
  • ellen lorentsson