Succén fortsätter – Grosshandlarens nu som Pilsner!

En ny Grosshandlare är i stan, efterföljare till den folkkära favoriten Grosshandlarens Premium Lager. Pilsnern kommer i 33 cl burk och finns på Systembolagets hyllor från och med idag. En ljus lager av tysk stil bryggd i Sverige. Denna Grosshandlare har en stadig maltig smak med inslag av knäckebröd, citrus, honung och örter.

”Grosshandlarens succé fortsätter och vi är så otroligt glada över att kunna lansera årets Pilsner! Efter den stora succén av Grosshandlarens Premium Lager som uppskattas över hela Sverige lanserar vi idag Grosshandlarens Pilsner som har allt en riktig pilsner ska ha med kraft och tydlig beska. Grosshandlarens Pilsner fungerar lika bra i goda vänners lag som till mat och är det självklara valet till svensk husmanskost. Pilsnern finns i Systembolagets ordinarie sortiment. Vi hoppas på en ny succé som börjar nu i sommar” säger VD Mats Olauson

Öl är en av de äldsta alkoholdryckerna i människans historia. I den tidiga medeltiden i norden, vikingatiden och liksom i merparten av norra och östra Europa konsumerades öl i stor utsträckning. Men det var den industriella revolutionen under 1700-talet som skapade förutsättningar för en industrialisering av öl bryggandet. Två ölsorter som var viktiga för industrialiseringen av öl var lager och pilsner som tack vare långsam jäsning i kyla fick en bättre hållbarhet än tidigare ölsorter. Det var under 1800-talet som lageröl började bryggas i Sverige. Grosshandlarens Premium Lager och Pilsner har med stolthet denna historia i ryggen. Ölen är bryggd i Sverige och är det självklara valet till svensk husmanskost.

Grosshandlarens Pilsner
Art.nr: 1289