Oumph! bjuder på växtbaserad Halloween-burgare med smak av människokött

Oumph! bjuder på växtbaserad Halloween-burgare med smak av människokött

– Sprungen ur övertygelsen om att en växtbaserad burgare är enda humana sättet att äta en burgare på

I samband med Halloween bjuder det växtbaserade matvarumärket Oumph! in till ett något oväntat event. Då ges orädda och nyfikna stockholmare chansen att smaka på en hamburgare med smak av människokött – helt växtbaserad så klart. Med burgaren vill företaget visa att det idag går att att utveckla växtbaserade produkter som smakar som vilket kött som helst.

På Halloween-natten den 30 oktober kommer den som vågar kunna smaka på “The Human Meat Plant-based Burger” på Nytorget i Stockholm.

– I samband med Halloween ville vi ta ut svängarna och skapa uppmärksamhet kring vad man kan göra med växtbaserade alternativ till kött. Vi vill visa att man att vi kan få växtbaserat att smaka som vilket kött som helst och att det humana sättet att äta en burgare på är att äta en växtbaserad sådan, säger Henrik Åkerman, global varumärkeschef på Oumph!.

Bakom hamburgare står företaget Oumph! som har producerat växtbaserade alternativ till kött sedan 2015. Sortimentet består i dagsläget av flera produkter som för tankarna till klassiska köttbaserade rätter som köttbullar, korv och kebab.

– Det var inga större svårigheter att ta fram burgaren och när vi hade landat i vilket textur och smak vi ville åt. Denna aktivitet är det ultimata, och lite vrickade, beviset på att man egentligen kan skapa vilken produkt som helst helt växtbaserad, säger Anders ”Ankan” Linden, produktutvecklare och medgrundare på Oumph!.

Hamburgaren går att smaka på natten mellan lördag och söndag 30–31 oktober på Nytorget på Södermalm i Stockholm från klockan 22. Hamburgaren består till största delen soja följt av svamp och veteprotein samt olika fetter, kryddor och aromer.

För mer information, vänligen kontakta:

Ebba Lindström, presskontakt Oumph!

ebba@junopr.se

Om Oumph!

Oumph! grundades 2015 i Sverige och producerar växtbaserad mat för en bred publik. Varumärket har de senaste åren rönt stora framgångar med utmärkelser som Livsmedelspriset 2015, Årets Dagligvara 2016 och Best Brand i World Food Innovation Award 2021. Oumph! finns idag i hela Norden, Storbritannien, Irland, Nederländerna, Tyskland och Australien. Oumph! förvärvades sommaren 2020 av the LIVEKINDLY Collective.

Kategorier

LIVEKINDLY Collective grundades av Blue Horizon Corporation för att accelerera transformationen av det globala livsmedelssystemet till ett mer hälsosamt, hållbart och snällare livsmedelssystem som är tillgängligt för alla.

Strategiska partnerskap har etablerats inom både odling, produktion och distribution, och LIVEKINDLY Collective är därmed det enda bolaget inom växtbaserad mat som har ägande och är verksamma i hela produktionskedjan.

Genom sina varumärken Oumph!,The Fry Family Food Co.,LikeMeat, Dutch Weed Burger och No Meat, förser LIVEKINDLY Collective konsumenter över hela världen med hälsosamma och hållbara alternativ. Inom LIVEKINDLY Collective finns även den värderingsdrivna media-plattformen LIVEKINDLY, (på www.livekindly.com och @livekindlyco på Instagram) som inspirerar samhället att göra positiva och hållbara förändringar genom underhållande och informativt innehåll. LIVEKINDLY Collective har 500 anställda i mer än 40 länder. Läs mer på www.thelivekindlyco.com.

Making plant based the new norm.

LIVEKINDLY Collective grundades för att accelerera transformationen av det globala livsmedelssystemet till ett mer hälsosamt, hållbart och snällare livsmedelssystem som är tillgängligt för alla.

Genom sina varumärken Oumph!, The Fry Family Food Co. och LikeMeat gör the LIVEKINDLY Collective växtbaserad mat till det nya normala. Inom the LIVEKINDLY Collective finns även den värderingsdrivna media-plattform LIVEKINDLY som inspirerar samhället att göra positiva och hållbara förändringar genom underhållande och informativt innehåll.

LIVEKINDLY Collective Nordics
59522 Mjölby