Oumph! och Veganuary ska få fler att äta växtbaserat 2021

Oumph! och Veganuary ska få fler att äta växtbaserat 2021

Svenska Oumph!, som nyligen förvärvades av det globala företaget the LIVEKINDLY Collective, är i år officiella sponsorer av Veganuary – en kampanj som syftar till att inspirera fler människor att testa växtbaserat i Januari och framåt. Temat som alltid från Oumph! är att göra det lätt och grymt gott att äta mer växtbaserat mat.

”Januari är det kanske bästa tillfället på året att få fler att öka sin andel växtbaserad kost, då många startar året med en ambition att äta mer hållbart och hälsosamt. Då ska vi finnas där med inspiration och smaskiga recept för en god start på året.” säger Henrik Åkerman, Global Marketing Director för Oumph!

Han fortsätter:

”Detta är ett initiativ för att lyfta kategorin och få fler människor att äta växtbaserat oftare. Vår kampanj kommer gå både digitalt samt i och kring butiker, för att både driva kännedom och sign-ups för Veganuary samt med inspiration i butikerna där köpen görs.

I Sverige driver Djurens rätt och Välj Vego Veganuary-kampanjen. Genom att anmäla sig till Veganuary får man ett mail om dagen med recept, inköpslistor och menyer. Allt för att göra prova-på-månaden så god och enkel som möjligt.

Det är fjärde året i rad som vi arrangerar Veganuari i Sverige. Sist hade vi över 8000 deltagare i Sverige och låg på tionde plats över flest sign-ups i världen - det hoppas vi såklart att vi kan slå i år. Vi märker att fler och fler hittar till det veganska köket och upptäcker att det inte är så krångligt att äta veganskt säger Sarah Mansouri, ansvarig på Välj Vego.

Oumph! och LIVEKINDLY Collectives mål är att hjälpa Veganuary att krossa deras sign up-mål och introducera glädjen i växtbaserad mat för människor runt om i världen. Om bara 350 000 människor äter växtbaserat i januari sparas 41200 ton CO2EQ, 2.5 miljoner liter vatten och över en miljon djurliv räddas.*

Signa upp för Veganuary här.

Om Veganuary

Veganuary är en icke vinstdrivande organisation från Storbritannien som grundades 2013 och som uppmuntrar människor världen över att prova växtbaserat i januari och framåt. Första året deltog 3300 personer i Veganuary. 2020 steg siffran till mer än 400 000 personer och mer än 600 varumärken, restauranger och kedjor marknadsförde kampanjen och lanserade mer än 1200 nya växtbaserade produkter och menyer enbart på den brittiska marknaden.

Veganuary arbetar internationellt för att främja och stödja skiftet från animaliska produkter och mot konsumtion av växtbaserade livsmedel. De arbetar med företag, media, likasinnade organisationer och profiler för att driva förändring - för vår planets bästa, för att förbättra folkhälsan och för att lindra djurs lidande.

Om Oumph!

Varumärket Oumph! är en stor favorit i Norden och UK. Varumärket grundades 2015 i Sverige och producerar episk växtbaserad mat för en bred publik. Varumärket har de senaste åren rönt stora framgångar med utmärkelser som Livsmedelspriset 2015, Årets Dagligvara 2016 och World Food innovation Award 2019. Oumph! finns idag i hela Norden, Storbritannien, Irland och Nederländerna. Oumph! förvärvades av the LIVEKINDLY COLLECTIVE sommaren 2020.

* Referens: Dr Joseph Poore, Oxford University för Veganuary https://theecologist.org/2020/jan/08/veganuary-planet

Ämnen

The LIVEKINDLY Collective grundades av Blue Horizon Corporation för att accelerera transformationen av det globala livsmedelssystemet till ett mer hälsosamt, hållbart och snällare livsmedelssystem som är tillgängligt för alla.

Strategiska partnerskap har etablerats inom både odling, produktion och distribution, och the LIVEKINDLY Collective är därmed det enda bolaget inom växtbaserad mat som har ägande och är verksamma i hela produktionskedjan.

Genom sina varumärken Oumph!, The Fry Family Food Co. och LikeMeat gör the LIVEKINDLY Collective växtbaserad mat till det nya normala. Inom the LIVEKINDLY Collective finns även den värderingsdrivna media-plattform LIVEKINDLY som inspirerar samhället att göra positiva och hållbara förändringar genom underhållande och informativt innehåll.

Elisabeth Samuelsson

Nordic Brand Manager

Making plant based the new norm.

LIVEKINDLY Collective grundades för att accelerera transformationen av det globala livsmedelssystemet till ett mer hälsosamt, hållbart och snällare livsmedelssystem som är tillgängligt för alla.

LIVEKINDLY Collective Nordics
59522 Mjölby