Pressmeddelande -

Makalös uppkörning av Simon Larsson i säsongsavslutningen på Volkswagen Golf CUP

Det skulle bli en fantastisk avslutning för den unge svenske 18 årige racingtalangen från Bjärred, när det var dags för sista och avslutande helgen i den internationella Volkswagen Golf Cup med deltagare från 10 olika länder och totalt 25 förare från bl.a Tyskland, Polen, Guatemala, Österrike, Finland, Sydafrika och Sverige.

Den Polska banan som ligger utanför staden Poznan är kanske mer känd i Sverige från eventbolaget Gran Turismos mycket uppskattade trackday events. Det är hemmabana för de 10 Polska förarna i mästerskapet och det visade sig även snabbt på den fria träningen att de lagt mycket tid här...

För Simon var det första gången han körde här, så det fanns ingen tid att göra kvalsimulering, utan vi fick inrikta oss på mycket körtid för att komma in i ett bra tempo och lära sig banan. Simon gjorde bra fria träningar, men i sista träningen var det lite missljud från växellådan och även lite långsamma nedväxlingar, men det verkade inte påverka varvtiderna nämnvärt. Volkswagen kunde inte byta växellåda innan kval, så det var bara att hoppas att den skulle hålla.

Kvalet blev en riktig rysare, där Simon snabbt var bra med och han låg länge på 13-15:e plats trots småproblem med bilen. Det skulle dock visa sig att det skulle bli årets tätaste kval... Från 5:e plats (som för övrigt var svenske Marcus Fluch som gör sin tredje säsong) till Simons 22:a plats var det mindre än en sekund. Hela åtta förare var inom två tiondelar, mellan 22:a ner till 14:e plats... Det hela slutade med 22:a resp 19:e startposition för Simon, vilket var sämre än han räknat med, men med tanke på hur tätt det var, och det faktum att han aldrig tidigare kört på banan, samt att växellådan var lite lurig, så var det ok.

Båda racen kördes på lördagen och det skulle bli två race som båda blev makalösa uppkörningar av Simon. I första racet gjorde Simon en sämre start med för mycket hjulspinn och fick sedan inleda en jakt över de 14 varven som slutade med massor med fighter och han körde upp sig till en 16:e plats i mål..

Andra heatet skulle bli ännu bättre och närmast en tangering av Simons säsongsbästa, 10:e platsen på Slovakia ring. Efter en grymt bra start från 19:e plats, körde Simon riktigt snabbt och plockade bil efter bil. Det var knappt coach Ola och pappa Stefan han med att byta siffror på depåskylten.

I mål var Simon 11:a efter att ha kört upp sig 8 placeringar och varvtider som vittnade om en fart som var tiondelar från 5-6 plats. Förare som bl.a. Egorov, Hoffman, Ibragimov, Artemyev, Strzesak, Parys, Metzner och Gadomski fick se sig passerade av den unge Svensken.

Det var en nöjd Simon och en riktigt bra avslutning av säsongen som har varit en konstant positiv utveckling för Simon. I totala poängställningen haltar det en del, p.g.a av kraschen i Oschersleben, ett par fula påkörningar som slutat i DNF och tyvärr två drive through straff, men hela teamet med Ola Nilsson som coach ser att både snabbhet, bilkontroll och racing mentaliteten är där.  Det är tuffa tag i internationell racing, men det är här man blir fostrad för framtiden, på snabba banor i hård internationell konkurrens.

Vill gratulera Simon till framgångarna och tacka sponsorer för allt stöd under 2015. Speciellt tack till Ola Nilsson och MOM Events som är en bas i Simons elitsatsning.

För Simon är det nu dags att temporärt sadla om till Seat Supercopa inför Dubai 24H i Januari. Tester är planerade på Slovakia ring i Oktober med Teamet Racing Polska. Det blir även uttagningsläger för Svenska juniorlandslaget samt FTRC avslutning i Valencia i samband med MotoGP.

Tack för allt stöd under 2015.