Wente Vineyards

Helhet och hållbarhet hos Wente Vineyards

En doft av kryddnejlika sveper över Wentes vingårdar i Kalifornien. Här och var i raderna av planteringar finns sittpinnar och rymliga fågelholkar uppsatta. Den kryddiga doften kommer från naturliga oljor som används för att bekämpa mögelangrepp och holkarna och pinnarna bjuder in ugglor och rovfåglar som begränsar antalet gnagare som kan skada druvstockarna.

Wente var en av de första vingårdarna i Kalifornien som certifierades enligt California Sustainable Winegrowing Alliance. Varje vingård som vill kunna uppnå certifieringen måste uppfylla en rad av stränga kriterier som bland annat består av att bevarar och skydda sin mark, tänka på vattenresurser men också visa etiskt ledarskap med hur de behandlar sina anställda och det lokala samhället. Som en del i hållbarhetsarbetet har de också skapat ett system där köksavfall från den egna närbelägna restaurangen omvandlas till biodiesel, installerats. Ute i odlingarna används droppbevattning som fördelar den rätta mängden vatten och näring.

Wente Vineyards var en av de första att uppnå certifiering under 2010 och från och med 2017-årgången kommer alla förpackningar att ha den officiella logotypen "CERTIFIED SUSTAINABLE" .

Wentes holistiska synsätt kommer såklart till uttryck i vingårdens fantastiska viner men också i dess restaurang som serverar ekologisk och lokalt producerad mat i en miljö inredd med återvunna material. Här samlas gästerna gärna kring det enorma matbordet gjort av rosenträ som för hundra år sedan var del av en enorm vintank. Wente Vineyards är ett av USA:s äldsta, familjeägda vintillverkande företag och att välkomna gäster till vingården är också en viktig del av deras arbete.

Ny årgång av Morning Fog kommer till Sverige

Inom kort lanseras årgång 2018 av Morning Fog i Sverige. Håll utkik efter vinet om du vill smaka frukten av av familjen Wentes hållbara arbete. Vinet är gjort på chardonnaydruvor från olika Wente-kloner, vilka skördats och vinifierats separat. Det bidrar till vinets komplexitet där hälften av druvsaften jäses på stålfat och hälften på neutral amerikansk ek. 2018 Morning Fog är fullproppad med smak och doft och bär generösa toner av citrus, lemon curd, päron och rostad ek. Balansen mellan vanilj och citrus är fin och avslutas med härlig syra. Servera gärna till grillade skaldjur eller rostade grönsaker.