Torres Chile driver rättvisehandeln framåt

Torres Chile driver rättvisehandeln framåt

Redan 2010 rättvisemärktes Miguel Torres Chile viner i Santa Digna serien. Under de tio år som gått sedan dess har det ambitiösa arbetet för socialt ansvarstagande fortsatt och Torres Chile har etablerat sig som en ledande aktör på området etisk märkning inom vinvärlden.

Ända sedan starten 1870 har viljan att kombinera tradition och innovation framgångsrikt fört familjen Torres framåt på vägen till dagens position som världskänt vinföretag. I den andan har höga ambitioner, ansvarskänsla och öppenhet för nytänkande drivit Torres att knyta an till olika certifieringssystem och man har genom åren involverat sig inom flera modeller för socialt ansvarstagande. Engagemanget stärktes ytterligare efter den förödande jordbävning som drabbade landet, och särskilt jordbrukarna i södra delarna av Chile i februari 2010.

Sedan 2010 har Torres Chile arbetat intensivt för att utveckla de sociala projekten till något ännu bättre och mer djupgående. Genom ett klassificeringssystem har Torres Chile uppnått certifiering under modellen Fair for Life. Det innebär att företaget betalar rättvisa arvoden för råvaror vilket gör det möjligt för odlarna att utveckla sitt företagande. Certifieringen genomlyser också arbetsförhållanden under hela produktionskedjan samt innebär krav på hänsynstagande gentemot natur och miljö.

Genom konceptet etisk handel har Torres funnit ett bra redskap som på sikt kan jämna ut obalansen som existerar i Chile mellan småbönder och stora producentföretag. Än idag är landets mindre odlare utlämnade åt marknaden vars priser sätts av större företag. Inte sällan tvingas småbönderns sälja sin skörd till underpris vilket leder till att de i sin tur inte har råd att betala rättvisa löner till sina arbetare eller visa någon miljöhänsyn under sitt arbete. Ett problem är också att rättvisemärkning ännu inte är ett välkänt begrepp i Chile. Därför var Miguel Torres Chile 2012 med och grundade Chilean Association for Fair Trade som arbetar för att göra affärsmodellen bakom rättvisemärkning mer synlig och etablerad inom landet.

Vill du stödja Torres arbete för rättvisa förhållanden inom vinindustrin i Chile? De här produkterna med Fair for Life-märkning finns i Sverige:

På Systembolaget:

Nr 2704 2018 Finca Negra Blend

Nr 2246 2015 Finca Negra Cabernet Sauvignon (lanseras 1 Juni)

Nr 6029 2019 Las Mulas BIB, även KRAV-märkt

Nr 93036 2019 La Causa País (lanseras 7 Juli)